צי הסוחר הישראלי
קציני הים

המכולה: חמישים שנה אחרי

מאת קצין מכונו ראשי שמעון אוזן, ראש מדור תיקוני ואחזקת מכולות קירור

מה עוד ניתן לחדש לחברת ספנות בת 70 שנה, שמעסיקה אלפי עובדים ושכל עיסוקה היום מתמקד סביב מכולות. חשבתי שבכל זאת כדאי לסכם תקופה של חמישים שנה מאז נולדה המכולה.

היום, חמישים שנה אחרי שנהגה הרעיון הראשוני של המכולה, מוסכם שהארגז מברזל, ה"קונטיינר", שינה את כלכלת העולם באופן משמעותי לטובה.

המרחק מהיצרן לצרכן של כל מוצר הפך לכמעט חסר משמעות, כל הסחורה המיוצרת היום בעולם תעבור בשלב כלשהו במהלך שיווקה במכולה. ההוזלה הדרמטית של שינוע חומרי גלם העבירה את המפעלי התעשייה הרחק ממרכזי הערים ורוב הנמלים ורוב הנמלים היום בעולם מרוחקים ממרכזי האוכלוסייה. המצאת המכולה יצרה את הכלכלה המודרנית, הגלובליזציה התאפשרה ואיכות חייהם של מיליארדי תושבים בכדור הארץ השתפרה.

היסטוריה ורומנטיקה – חיי המלח

לפני הופעת המכולה, הטענת אוניית המשא ופריקתן הייתה מלאכה שדרשה הרבה זמן, שרירי גב חזקים ומיומנות רבה. את כל המטען היה צורך להעמיס בעזרת מנוף מהרציף אל הספינה, להעבירו את מקומו הנכון במחסן על פי נפחו ומשקלו וחישובי היציבות הידניים של קציני האונייה ורב החובל, באופן שינצל  את המקום בספינה באופן היעיל ביותר מבלי שהסחורה תיפגע.

את כל המטענים היה צריך לקשור ולהדק היטב שלא ייפלו בים סוער. האוניות הפליגו וכשהגיעו לנמל היעד, שוב התבצעו אותן הפעולות לפריקת המטענים מהאונייה העמסתם מחדש על גבי משאיות או קרונות רכבת שייקחו אותם הלאה. המטענים חצו אלפי מילים ימיים אך רובו הגדול של המסע הועבר בנמלים להעמסה ופריקה, וטעינת אוניית משא קטנה אחת ארכה בדך כלל יותר משבוע. סימני הידיים והקריאות "ווירה", "מיינה", "וארדה", הריחות, הגלגלות המנופים בסיפון, ועשרות הפועלים בתוך המחסן – כל אלה כבר אינם קיימים בשגרה אצל הימאים באוניות המכולה. בהרמת מטען כבד במנופי האונייה, מרכז הכובד של משקל המטען היה עולה לראש זרוע המנוף וגורם להטיה קלה של האונייה. אוניות סוחר שהיו מגיעות לנמל היו מביאות שמחה לעיר, הסחורות היו מתפזרות ורחובות המועדונים היו תוססים. "נשקיני הלילה, כי מחר ספינתי מפליגה",, ריח האלכוהול, המלח המותיר אחריו בנמלים שובל של לבבות שבורים, הספן החסון, הנודד בספינה משא עמוסה בחביות, שקים ומיני ארגזים על גלים סוערים כל אלה אינם עוד. תדמית ואוירה ציורית זו של חיי הספן המגיע לערים אקזוטיות ברחבי העולם ולו אהובה בכל נמל נעלמה מחיי הימאים בעידן המכולות.

תולדות המכולה

על פי המונח המתאר את גודל המכולה – TEU twenty feet equivalent, ניתן מיד להבין באיזה אזור בעולם נולדה, הרעיון הראשוני, ובעל החזון מאחורי המכולה בא דווקא לא מאיש ספנות אלה מנהג הובלה. מלקום מקלין Malcom Mclean היה נהג ובעל חברת הובלות של שתי משאיות בג'רסי סיטי בניו יורק. בסביבות שנת 1937,  כשהיה בין 24, עלה בראשו בפעם ראשונה הרעיון, כאשר ישב במשאית ליד הנמל והשתעמם בזמן המתנה. מתוך ההשראה שהכתה בו, חשב מקלין שבמקום שהמשאית שלו תעמוד ותמתין זמן רב בנמל עד שתועמס, כדאי שאת כל ארגז המטען עם מרכב המשאית ישלחו להוביל באונייה, וכל פעם שהאונייה תגיע לנמל מיד יפרקו ויחזירו את הארגזים למשאיות והן יצאו מיד לדרכן, ללא צורך לגעת במטען וללא המתנה.

מרעיון זה התפתחה המכולה של היום; ארגז רב שימושי, שניתן להעמיס במפעל, לשלוח למסע החוצה יבשות וימים באוניו, להמשיך להובילו במשאית וברכבת עד ליעדו הסופי מבלי שיפתחו את המכולה פעם אחת. מה שבעבר ארך שבועות, אפשר כיום להשלים בתוך שעות ספורות. החיסכון בזמן ובכסף היה עצום. רק בשנת 1955 כשמקלין היה בן ארבעים התחיל לממש את רעיונו, לקח הלוואות מבנקים, קנה אונייה ישנה והתחיל להוביל מכולות ראשונות, למרות הספקנות של רבים שפקפקו בשפיותו. את המכולה הראשונה הוביל מקלין על אנייה בשם Ideal-X, המשיך לפתח את עסקיו, קנה עוד מאיות ועוד אוניות. חברת הספנות Sea Land האמריקאית הייתה הראשונה שהתחילה לאמץ את השיטה, וכך יצא לדרך עידן מהפכת המכולות בספנות.

התפתחות ההובלה במכולות

תחילה המכולות היו קטנות ללא מידות סטנדרטיות. היה קשה מאוד להגיע סטנדרט עולמי מוסכם על כולם כי המכולות צריכות לנוע על משאיות ורכבות, דרך מנהרות וגשרים. בסופו של דבר, בשנת 1968 פרסם ארגון התקינה הבינלאומי מידות סטנדרטיות של מכולות ימיות מסחריות. בהמשך, בשנת 1972, IMO – הארגון הימי הבינלאומי אימץ אמנה לבטיחות  CSC International Convention for Safe Container. בשנת 1976 האמנה נכנסה לתוקף מחייב.

מטרת האמנה הייתה להשיג את הרמה הגבוה ביותר של בטיחות מכולה (בעיקר מבחינה טכנית) כלפי כל המטפלים והמשתמשים במכולה בזמן אחסונה ובהובלתה הבין לאומית. בתחילת שנות השבעים "קונספט" המכולה התחיל להתקבל, חברות ספנות אחדות התחילו להשקיע באוניות ובתשתיות להמכלה בנמלים, ופתחו קווי ספנות להובלת מכולות לכל הנמלים הגדולים בעולם.

צים הייתה בין החלוצות בתחום ההובלה במכולות בעולם, בשנת 1972 הציגה את שרות המכולות של צים ZCS – ZIM Container Service שהיה שירות ראשון מסוגו בעולם. ונבנה על פי עקרונות וסטנדרטים גבוהים של שירות ומחויבות שתקפים עד ימינו.

המכולה באונייה

המכולות הנפוצות ביותר הן (TEU/FEU) באורך של 6 או 12 מטר המסוגלות לשאת מטען במשקל של 20 או 30 טונות בנפח 33 או 66 מטר מעוקב. המכולות מאוכסנות באונייה זו על גבי זו, כמגדלים גבוהים, בתוך המחסנים ועל מכסי המפתחים של המחסנים. הקשר הקשיח בין המכולות, ליחידה אחד מתאפשר על ידי אביזר קשירה (Twist Lock), מנגנון מכני חזק וקל לתפעול המחבר שתי מכולות מועמסות זו מעל זו. הכלים המשנעים מכולות מצוידים במסגרת למבנית (Spreader) המוצבת אופקית והניתנת להתאמה (למידות מכולה 20 או 40 רגל).

למסגרת זו ארבע בליטות כ- Twist Lock הנכנסות לארבע פינות במסגרת המכולה, הן ננעלות בצורה הידראולית ומאפשרות להרים את המכולה עם המנוף. פריקת המכולה מהאונייה נעשית בצורה מהירה מאוד על ידי מספר מנופי רציף. לפעמים בגלל פריקה או טעינה אי מאוזנת תיתכן הטיה של האונייה ימינה או שמאלה יפריעו למנופים להתחבר ולשלוף, את המכולה באופן אנכי מהמסילות מתוך המחסנים. כדי למנוע הטיה זו, בכל אונייה מכולה יש מערכת לייצוב הטיה אוטומטית Anti-Helling שעובדת בנמל המיישרת במהירות כל הטיה ימינה או שמאלה של אונייה.

טלטולי האונייה לכל כיוון בסערה, החריקות ששומעים הימאים באונייה בים סוער כשמסתובבים בסיפון או בתוך המחסן, והדפיקות החזקות של המכולות באונייה, שמעירות את אנשי הים משנתם בלילות בנמלים – כל אלה מעידים באיזה מאמצים דינמיים צריכות לעמוד המכולות באונייה.

דרישות הבנייה, מידות, משקלות, חומרים והחוזק נקבעים לפי תקנים בין לאומיים. לאחר בניתן המכולות עוברות סידרת בדיקות על ידי חברת סיווג לקבלת תעודת סיווג בדומה לאונייה. המכולה בנויה כתיבה מלבנית המורכבת מחמישה חלקים: המסגרת, הדפנות, הגג, הרצפה והדלתות, שמחוברים ביניהם על ידי ריתוך. את דפנות קירות המכולה בונים מפלדה, פלטות הריצפה עשויות מעץ חזק. שמונה הפינות מחוזקות ובנויות באופן מיוחד לתפיסת המכולה ושינוע ולקשירה בזמן הפלגה באונייה. הן ממוקמות במקומות זהים וקבועים בכל סוגי המכולה. קירות ומסגרת המכולה בנויים מפחי פלדה ומפרופיל מרובע בעובי של 2 עד 6 מילימטר. הקירות בנויים בכיפוף אנכי אחיד במבנה גלי (Corrugted) כמו מחיצות אטימה באונייה, כדי להקנות חוזק מרבי. מבנה זה מעניק קשיחות גבוהה של הדפנות. גם הגג והקיר הקדמי של המכולה בנויים באותה צורה. החזק ביותר הוא הקיר הקדמי. בגלל העומס הרב שעליהן לעמוד בו כשהן נערמות זו על זו, ועל מנת שלא יקרסו כמו קופסאות גפרורים, הן מסוגלות לעמוד בעומס של כ-200 טון. ריצפת המכולה בנויה מעץ הנתמך והמחובר לקורות התחתית, עץ סנדוויץ' חזק בעובי של 28 מילימטר מקנה למכולה גמישות מסוימת לצד קשיחותה. העץ משמש גם מעין חוליה החלשה במכולה, למקרה שפיזור הטעינה לא יהיה אחיד ויהיה מרוכז כולו במקום אחד, בנוסף ניתן לתקוע מעצורי עץ במסמרים לרצפת עץ להבטחת המטען מתזוזה. מטענים "מרוכזים" בעלי צפיפות גבוהה (כמו גלילי מתכת), שטח המגע שלהם יכולים לחרוג מהעומס הרוחבי והאורכי המותר על הרצפה המכולה וחיזוקיה. לכן יש לפזר את משקל המטען באופן שווה ככל הניתן על פני כל שטח ריצפת המכולה. יש לנקוט באמצעי קשירה ועיגון קפדניים ביותר של הטען לעמידה בפני כוחות התאוצה ומאמצי דינמיים הפועלים על המכולה בעת הובלה בים סוער וביבשה במהלך פריקה וטעינה במנופים. המכולה במבנה זה הוכיחה את עצמה כעומדת בכל הדרישות הרצויות, זולה יחסית לבנייה וקלה לאחזקה ותיקונים.

ביטחון ולוגיסטיקה

בעבר לוגיסטיקה היה מושג צבאי. היום מערך לוגיסטי גדול הכרחי וחיוני לכל ארגון ועסק גלובלי. ההובלה במכולות יצרה מנגנון לוגיסטי גדול לארגון וטיפול באלפי מכולות באוניות ובחוף. מערך גדול ויעיל של לוגיסטיקה בחברת ספנות הוא מרכיב אלמנטרי להצלחה בשרשרת ההובלה המודרנית – Global Supply Chain. מטרת הארגון הלוגיסטי להביא לאופטימיזציה וייעול של ייצור או שירות, האחסנה, ההובלה והמסירה של המוצר או השירות.

לכל מכולה יש מספר זיהוי משלה והיא זוכה לטיפול בתוכנות ייחודיות שונות. חישובי היציבות, התאמת סך כל מרכזי הכובד של המטענים באונייה לגובה הרצוי מהשדרית, ופיזור המכולה באונייה במיקום המתאים על פי יעדן בעולם נעשה בחוף באופן האופטימלי והיעיל ביותר בעזרת תוכנת מחשב. המכולות של צים נשמרות במצב טוב לפי כל תנאי הבטיחות הנדרשים ובהתאם לתקנים בינלאומיים. כדי לנהל את המלאי צים מפעילה מערכות לוגיסטיקה מתוחכמות הכוללות תכנון, שיווק, בנייה חדשה, רכישה והשכרה, בקרת מלאי, מכירה של מכולות, תחזוקה ותיקון.

מערכות הלוגיסטיקה הממוחשבות של צים מבטיחות:

  • התאמה של רמות המלאי לצרכים המשתנים של הלקוחות.
  • שיפור והקטנת גיל ממוצע של צי המכולות.
  • מעקב רציף של כל מכולה, על האוניות ועל היבשה.
  • תחזוקה של צי המכולות בהתאם לתקנים בינלאומיים ברמת איכות ובטיחות גבוהה.

תיקוני הנזק במכולות נעשות באופן מקצועי ביותר בבתי מלאכה שונים בעולם. המערך הלוגיסטי בצים יעיל, תומך ונותן מענה לכל צורך מסחרי באופן מידי.

שינוע מטענים באמצעות מכולות סגורות אטומות ונעולות, העלה את רמת הבטיחות שהייתה נהוגה בשינוע סחורות, שלא כבעבר שינוע במכולות, אינו מאפשר לצופה מבחוץ לדעת מה תכולת המכולה. זה הפחית מאוד את כמות הסחורות הנגנבות. יחד עם זאת יצר סיכון, לאפשרות הברחות, הסתרת והעברת אמצעי חבלה. האמריקאים העלו השערה שחבלנים יוכלו לבצע מגה פיגוע, על ידי פיצוץ בסתר של "פצצה מלוכלכת" המכילה חומרים פסולת רדיואקטיביים במכולה.

למכולה אין דעות פוליטיות ואין דת, היא יכולה להוביל נשק לאזורי סכסוך ובאותה מכולה ממש אפשר להוביל אמצעים הומניטריים לאותו אזור.

מגמות וחידושים

ככל הנראה, המכולה העתידית תקרא מכולה חכמה. אבטחת שרשרת ההובלה באמצעים טכנולוגיים שונים תוגבר ותשתפר. יהיו מערכות היקפיות תומכות הפרוזות לכל אורך תוואי שרשרת ההובלה. זיהוי המכולה על ידי סריקת וזיהוי במחשבים בכל רגע נתון לתעודות ההובלה ומיקומה. מכונות שיקוף לבדיקת תכולה מדויקת בהתאם לתעודת ההובלה. הצהרות שגויות של סחורות בתוך מכולה גרמו למפגעים ותאונות רציניות. ידוע למשל המקרה של זיקוקים שלא הוצהר עליהם, גרמו לשריפת גדולה באוניית מכולות ופגעו באונייה ובכל מטענה. כך גם לגבי משקל המוצה, העמסת יתר של מכולה עלולות לגרום למאמצי יתר לגוף האונייה ולשבירת האונייה. סגרים אלקטרוניים, תיוג אלקטרוני, זיהוי מספר סגר, מערכות איתור בכל רגע ע"י GPS, והתראות פתיחת דלת לא מורשית.

לאחרונה צים השיקה שירות חדש "צימוניטור" ZIMonitor למכולת קירו עם מטען יקר, ניטור מרחוק של בקרת טמפרטורה ואפשרות מניעת נזקים למטען בעת תקלה. הפתיחות והשקיפות בכל שלבי ההובלה תהיה משתלמת ללקוח ולמספק השירות, צים היא החברה הראשונה בעולם המציעה שירות כזה ומעשה קובעת סטנדרט עתידי חדש.

למכולה יש גם השפעה על איכות הסביבה בגלל כמות פליטת גזי Co2 שהמכולה בעקיפין גורמת בהובלה ימית, באוניות הגדולות החדישות נתון זה הולך ויורד לטובת הסביבה. אם המגמה תמשיך, לא מן הנמנע שבעתיד, אוניות מכולה ישנות שלא טעונות במלואן לא יורשי להפליג.

עבר ועתיד

בעבר, כדי להוביל סחורות, אוניות קטנות שטו על פני הים במסע ארוך ומסוכן. עלות ההובלה הייתה יותר גדולה מערך הסחורה. שינוע סחורות באמצעות מכולה יצר מהפכה בתנועת הסחורות ברחבי העולם ותרם באופן ניכר להוזלת ההובלה ולהגברת יעילות ההובלה. במכולה ניתן להוביל חומרי גלם למדינות שמייצרות בזול סחורות ולהחזיר מוצרים מוגמרים לאותן מדינות שסיפקו חומרי גלם.

המכולה, תיבה גדולה ומאורכת, עשויה מפלדה בעלת שתי דלתות גדולות בצד אחד, הניעה את כלכלת העולם קדימה לשוק גלובלי מפותח וגרמה להתפתחות האנושות בתחומים רבים. היום,  לדעת שקומץ קטן של ימאים ייחודיים מובילים כל יום את אלפי המכולות בעולם באוניות, בין היבשות בכל מסע גדול שלהן, מכולות אילו שעשו את העולם קטן יותר ואת כלכלת העולם גדולה יותר, מעורר התפעלות.

אסיים בציטוט של מנכ"ל צים משה קשתי משנת 1972, עם הקמת שירות המכולות של צים, ZCS. השירות היה אז בצים ובעולם, ורוב פעילות צים נעשתה באוניות משא קונבנציונליות. היו כאלה שהיו ספקנים לגביו ואף התנגדו לו. אבל קשתי, שדחף וקידם את הפרויקט אמר אז, בכנס פנימי של צים: "אולי זו טעות לקרוא לשירות החדש "שירות מכולות", מפני שבעתיד ההובלה במכולות תהפוך לתופעה הכללית בספנות". הוא הבין כבר בשלב הראשוני ההוא ששיטת ההובלה במכולות תהפוך מרכזית ועיקרית, ובמקרה של צים – לעיסוק הליבה היחיד שלה, עם העלמות שיטות ההובלה הישנות שפינו מקומן למכולות. אנו חיים כיום במציאות שאותה ראה לפני למעלה מארבעים שנה.

 


כתב קצין מכונות ראשי שמעון אוזן, פורסם במגזין צים גיליון 92, ספטמבר 2015, במדור פסיפס מקצועי, עמוד 40 עד 44.

 

 

 

 

 

 

 

 

במבט אישי –  בזמנו, כאשר הגשתי את הכתבה לצוות המגזין, הוספתי בסוף בפסקה מגמות וחידושים – "בעתיד ככל הנראה ישתמשו בדפנות המכולות, המסתובבות בכל מקום, לפרסום או מסרים של ארגונים גדולים". משפט זה שלי הוסר מהכתבה, עברו מספר שנים והחיזוי שלי התגשם בגדול ובגאווה אצל חברת "צים".

תוכן עניינים
SeamanPhoto BLOG

כתבות נוספות

לוח שנה 2019

בלוח שנה העברי תשע"ט של צים נבחרו תמונות ימיות לאייר את דפי החודשים של לוח השנה. בשנה זו צים יצאה במסע פרסום של חשיפת החברה

קרא עוד »
מפקח אונייה

מפקח אונייה Marine Superintendent הוא תפקיד מקצועי בתעשייה הימית. האחריות העיקרית של מפקח אונייה היא לפקח ולנהל את הפעולות והפעילויות הקשורות לתפקוד בטוח ויעיל של

קרא עוד »
מדחף אונייה

מדחף אונייה Ship Propeller, בלעז 'פרופלור', הוא חלק גדול המשמש להנעת אונייה או ספינה במים. הוא המקביל למדחף של מטוס, אבל הוא פועל במדיום צפוף

קרא עוד »