צי הסוחר הישראלי
קציני הים

חישוב כמויות דלק במיכל

בשנת 2004, בהיותי קצין מכונות ראשון בשירות באוניות צים, פניתי לחברה בהצעה, תוכנה לחישוב משקל דלק במיכל.

תוכנה לחישוב משקל דלק במיכל

לכבוד, סמנכ"ל ניהול אוניות, מנהל אגף הדלק, מנהל טכני ומפקחי אוניות צים.

הנידון : תוכנה לחישוב כמויות דלק באונייה ע"פ טבלאות מדידת גובה SOUNDING TABLE.

כחובב מחשבים למדתי את שפת התכנות Visual basic בשירותי באונייה. במחשבים של 'צים' ראיתי שעובדים עם תוכנה זו, והיא קימת, אגב "Rast"  כתובה גם ב- v/b.

לפני כשנתיים כתבתי באונייה תוכנה המחשבת את כמויות הדלק המדויקת במכלי האונייה על-פי גובה נוזל במיכל, כולל תיקון Trim, אינטרפולציה, תיקון טמפרטורה הדלק וs/g  שיש במיכל. למעשה כל טבלאות Sounding Table  וטבלאות תיקון טמפרטורה נמצאות בתוכנה.

בלחיצת כפתור ו"הופ" המספר המדויק הרצוי תוך חלקיק שניה מופיע על המסך, חלום של כל מכונאי ראשי.

באונייה על פי נהלים בודקים כמויות דלק לפי גובה נוזל במיכל בשלושה מקרים שונים: בהתחלה ובסוף הפלגה, פעם בחודש כדי לאמת כמויות דלק ובזמן תדלוקים לפני החתימה אישור על קבלת הדלק על הכמות המדויקת.

הערה: בשירותי כאשר עברתי לשרת באוניות אחיות נוכחתי לדעת שהטבלאות באוניות אחיות אינן חופפות לגמרי ויש מקומות סטיות של 4-5 טון על פי ספר המספנה. כך שאני יכול לגמור את התוכנה לכל אוניות אחיות. לדעתי, התוכנה שכתבתי מאוד יעילה ויכולה להיות מאוד שימושית באונייה שלא לדבר על החיסכון בזמן והדיוק. אפשר להכניס בה גם את כל נושא הדלק שבאונייה כמו מסמכים שונים ונהלים וגם יש אפשרות לחשב כמויות דלק מינימלית רצויה להפלגה בין נמלים, טוב למשרד ולאונייה.

הכל מוכן, מה שנות לעשות, אם רוצים להשתמש בתוכנה הוא להפגיש אותי עם איש  v/b   של 'צים', אביעד, כשאראה לו את התוכנה באונייה, כדי להביא את התוכנה לפעילות להרצה ולבדוק אותה באוניות מסדרת HDW 2 .

לא יאומן זה עובד, ללא שום השקעה מיוחדת, רק להודות ש'צים' התברכה גם בעובדים חרוצים במיוחד. אגב, ניתן להסב תוכנה זו לכל אוניות בתנאי שהטבלאות חופפות באוניות אחיות.

מצורפי דפי דוגמה של מסכים שונים בתוכנה.

בתקווה שהחלום יהפוך למציאות.

ידע בתכנות Visual Basic

פניתי מוקדם יותר באותו נושא לחבר.

לכבוד, אחראי המחשוב באוניות .

עברתי השתלמות בחדר המחשבים ללימוד תוכנת האחזקה שנמצאת באוניות RAST ושם ראיתי שמותקן במחשבים של צים Visual Basic. כחובב מחשבים, למדתי לכתוב תוכניות פשוטות עם קישורים, בניית מסד נתונים ב-Access וקישור הנתונים לתוכנית, כמו כן יש לי ידע טוב בכל הקשור לצילום דיגיטלי. בנוסף, כותב בחופשיות בקלידה עיוורת באנגלית ובעברית.

אשמח לעזור, באם יהיה צורך, בכל עניין הקשור לתוכניות VB הקשורות לעבודתי בחברה.

הוצאה לפועל של ההצעות

בשנים (2010-2015) כשעבדתי במשרד כמפקח אוניות, כצורך – סמוך למשרדי, סרקו את כל ספרי גובה-נפח של המכלים  (Sounding table) של האוניות , מומחה VB בצים בנה תוכנה ייעודית לחישוב משקל דלק במכלים לכל האוניות כפי שהייתה הצעתי הראשונית. התוכנה הייתה לעזר ושימוש בכל האוניות החברה. פורסם במגזין צים…

כמו כן, בנו תוכנה רחבה לניהול ומאגר נתונים של אנשי צוות-ים בחברה. התוכנה הייתה לשימושית מאוד באגף כח-אדם-ימי, ואפילו זכתה לפרס ולפרסום במגזין צים…

 


כתב: קצין מכונות ראשי שמעון אוזן, נובמבר 2004. הובא לקריאה 2021 עבור אתר SeamanPhoto

מחשב באונייה

לאורך התקופה, כתבתי תוכניות קטנות שונות לעזר באונייה:

Ship Abbreviation, Ship Autority, Ship Crew, Ship major Maintenance, Ship Engineers test, Ship fuel Sounding, Ship Instruction Books, Ship Lashing Material, Ship Oils, Ship Photo, Ship Telephone, Ship SMD dictionary, Ship Units converter

 

מחשב באונייה לשעות הפנאי

בתחילת שנות ה-80 כאשר החליטה חבר IBM לחדור לתחום המחשבים האישיים, התחלתי כבר להתעניין בעולם חדש זה. לכשזהה התאפשר לי רכשתי את המחשב הנייח הראשון שלי שעודכן בתאם לפיתוחים בהמשך. ובכל הפלגותיי בצי הסוחר בחברת "צים", הייתי מצרף את ארגזי המחשב האישי שלי איתי להפלגה.

ראה הצעת ייעול – מחשב באונייה לשעות הפנאי ששלחתי לחברת "צים" בזמנו.

ציטוט: "צמצום צוות, קיצור השהיה בנמלים והגדלת משמעותית במספר ימי ים בהפלגה שינה את האוירה החברתית של כל אנשי הצוות באוניה. ללא ספק העיסוק בשעות הפנאי וגיוון העיסוק הם הפתרון לחוסר מעש, הגורם לפנייה לשתייה חריפה, שיחות רכילות ומריבות הדדיות המזיקות במשך ההפלגה. ככל שנוסיף אמצעים לעיסוקים באונייה, הדבר יעלה את הרמה ויחזק את הקשר החברתי בין אנשי הצוות לקראת העתיד המשתנה".

תוכן עניינים
SeamanPhoto BLOG

כתבות נוספות

לוח שנה 2019

בלוח שנה העברי תשע"ט של צים נבחרו תמונות ימיות לאייר את דפי החודשים של לוח השנה. בשנה זו צים יצאה במסע פרסום של חשיפת החברה

קרא עוד »
מפקח אונייה

מפקח אונייה Marine Superintendent הוא תפקיד מקצועי בתעשייה הימית. האחריות העיקרית של מפקח אונייה היא לפקח ולנהל את הפעולות והפעילויות הקשורות לתפקוד בטוח ויעיל של

קרא עוד »
מדחף אונייה

מדחף אונייה Ship Propeller, בלעז 'פרופלור', הוא חלק גדול המשמש להנעת אונייה או ספינה במים. הוא המקביל למדחף של מטוס, אבל הוא פועל במדיום צפוף

קרא עוד »