צי הסוחר הישראלי
קציני הים

יום עצמאות 69 לישראל

יום העצמאות 69 למדינת ישראל.
ברכה לכל רבי החובלים, המכונאים הראשיים וקציני הים הפעילים שעכשיו שנמצאים באוניות בגשר ובחדר מכונות באוניות בימים בעולם, בהמשך הפלגה נעימות ובטוחות.
כמדי שנה אנו שמחים לפגוש את כל החברים בחצר איגוד הקצינים להרמת כוסית לכבוד יום העצמאות.
להמשיך להיפגש כל השנים, זה ייחודי לאנשי-הים, נובע מאורח החיים שלנו בעבודה באונייה.
ישנה אחווה ומשפחתיות בקרב אנשי הים.
לא במקרה האיגוד מקיים מסורת, הרמת כוסית דווקא לכבוד יום העצמאות.
כידוע, צי הסוחר הישראלי קשור בקשר ישיר להיסטוריה של מדינתנו וכולנו יכולים להתגאות במורשת ארוכה ועשירה כשלנו.
זה התחיל בהבאת מאות אלפי עולים.
בהמשך הצי גדל על ידי הסכם השילומים ובכך צי הסוחר הישראלי ביסס את עצמאות המדינה מבחינה מדינית, ביטחונית, במתן זרועה ארוכה לחיל הים וביסס את העצמאות הכלכלית עד עצם היום הזה.
אנו, אנשי הים היינו שם בזמן אמת, כנאמר – אנשי הים, הם החיילים הקרביים של כל חברת ספנות בעולם.
גאים להיום חלק מהמפעל המפואר הזה שכולנו כאן קשורים אליו אישית.
היום הצד הלאומי שנשאר מצי הסוחר הוא "מניית הזהב" של הממשלה. כולנו עם האיגוד נעשה כל שיידרש, כדי לשמר אותה ולטפח אותה בעתיד.

יום עצמאות 69 השנה, בנושא 50 שנה לאיחוד ירושלים. ביום עצמאות 70 נקווה שהנושא יהיה ארגונים וגופים שתרמו לביסוס עצמאות המדינה, אזי צפוי שצי הסוחר הישראלי יזכה להכרה ציבורית.

ברכות לציבור יורדי הים והמשפחות, השותפים המרכזיים לעבודתנו באורח חיים כאנשי ים.
ביום העצמאות 69 מגיע לכולנו להתאחד, לשמוח ולהתגאות ביחד ולתפארת מדינת ישראל.


כתב קצין מכונות ראשי, מפקח אוניות שמעון אוזן. נשלח לכל רבי החובלים הפעילים באוניות בים, למנכ"ל צים וראש איגוד קציני הים. פורסם בקבוצת במדי בקבוצת קציני צי הסוחר הישראלי.

 

השנה יום העצמאות 69 בנושא 50 שנה לאיחוד ירושלים. בתשיעי למאי בשנת 1957 הושקה א. ק. (אניית קיטור) "ירושלים" (2) בהמבורג גרמניה. האם ב-1957, אזרחי מדינת ישראל, חשבו או האמינו על איחוד ירושלים ביום עצמאות 69 למדינת ישראל? צי הסוחר הישראלי, ראוי שזה יצוין.
תמונה: מתוך חוברת "תורן" דפים לבית "צים".
לכבוד יום העצמאות 69 למדינה, בסימן 50 שנה לאיחוד ירושלים, מביא כאן ציטוט הכתבה מתוך חוברת "תורן" ראשונה דפים לבית "צים", משנת 1953.
"ירושלים" בהפלגת בכורה לניו-יורק
ההכנות והתכונה "מבצע ירושלים" – אפשר לכנות את ההכנות שעשתה החברה לקראת הפלגת "ירושלים" לארצות-הברית. באונייה, בה היו למעלה מ-900 מקומות לנוסעים, חלו שינויים: תאים שופצו. מגורי הצוות תוקנו והפכו מגורים ראויים לשמם. הוכנסו תאורה מיוחדת וקושטו הקירות. אולמות שונו. עובדת שבועות רבים של בנאים ונגרים, צבעים וחשמלאים, דקורטורים וציירים – נדחסה הפעם לימים ספורים בלבד, בשלוש משמרות, במאמץ בלתי פוסק.

בעגון האונייה ליד הרציף, מוכנה לקבלת הנוסעים הראשונים, פעלה מחלקת המשק ודאגה לאספקה למאות הנוסעים משך 18 ימי הפלגת האונייה בים. דאגו לבידור ושעשועים. דאגו לרפואה וניקיון. דאגו לבעיות הנוסעים ונוחיותם, החל ממספרה ותזמורת וכל בארוחות ו"דיור".
… סידורי הצוות שהגיע ל-246 איש וקבלת אישור ירידה לכל אחד ואחד בנמל ניו-יורק, על ידי הקונסוליה האמריקאית. סידורי הפלגה ועגינה. הורדת נוסעים והעלאתם בנמלים השונים לאורך הדרך. היה זה ניסיון נועז: קשר ראשון בין ישראל – קנדה – וארצות-הברית באוניית נוסעים ישראלית.
עשרות מוזמנים עמדו בכניסה לאחד האולמות הגדלים שבאונייה "ירושלים". שקט שרר במקום. הטקס היה קצר, פשטו וקולע.
ראש עיריית ירושלים אמר מספר מילים והסיר את הלוט, דגל לאומי, מעל לוח נחושת שהותקן על הקיר. "יברך ה' מציון וראה בטוב ירושלים" (תהילים קכ"ח ה') חרוט על הלוח שניתן לאונייתנו מטעם עיריית ירושלים הבירה.
בין המברכים בטקס: ראש עיריית חיפה, אבא חושי. רב חובל אליעזר אקסל וחבר הנהלת החברה צבי יחיאלי. באותו מעמד מסר ראש עיריית ירושלים לרב-החובל שי מיוחד – פרחי הרי יהודה וירושלים – שימסור לראש עיריית ניו-יורק. כל אלה – ביום בו הפליגה אניית הנוסעים הגדולה למסע הבכורה שלה לארצות הברית, כשעל סיפונה מאות נוסעים.
ומבצע ירושלים הצליח! 18 יום לאחר הפלגתה מנמל הבית חיפה נתקבל המברק המבשר כניסת האונייה לנמל ניו-יורק. כתבי כל העיתונים בעיר הגדולה, צלמים וצלמי יומני הקולנוע, עובדי הרדיו והטלוויזיה מכל התחנות – יצאו בספינת גרר לקראת האונייה בנמל ניו-יורק. עוד באותו יום הוצג בטלוויזיה מאורע כניסתה של "ירושלים" לנמל ניו-יורק. רב-החובל, אליעזר אקסל, מסר לראש עיריית ניו-יורק, בנוכחות הקונסול הישראלי, את שי עיריית ירושלים.
5 ימים עגנה "ירושלים" בניו-יורק ועל סיפונה נערכו קבלות פנים. העיתונות האמריקאית הקדישה מקום רב למאורע. לאפים ביקרו באונייה בימי שהותה בניו-יורק. קבלת פנים ומסיבות נערכו לגופים שונים ובראשים מנהיגי היהדות האמריקאית. ראשי האגודות המקצועיות, סוכני אניות ומשרדי נסיעות, בעלי ומנהלי בנקים וביקורים לכל דכפין. שלטונות ההגירה האמריקאים הגישו את כל העזרה וכל אנשי הצוות, ללא יוצא מהכלל, הורשו לרדת בנמל ביו-יורק.
ביום ראשון, 7 ביוני 1953, חזרה "ירושלים" לנמל הבית.
תוכן עניינים
SeamanPhoto BLOG

כתבות נוספות

לוח שנה 2019

בלוח שנה העברי תשע"ט של צים נבחרו תמונות ימיות לאייר את דפי החודשים של לוח השנה. בשנה זו צים יצאה במסע פרסום של חשיפת החברה

קרא עוד »
מפקח אונייה

מפקח אונייה Marine Superintendent הוא תפקיד מקצועי בתעשייה הימית. האחריות העיקרית של מפקח אונייה היא לפקח ולנהל את הפעולות והפעילויות הקשורות לתפקוד בטוח ויעיל של

קרא עוד »
מדחף אונייה

מדחף אונייה Ship Propeller, בלעז 'פרופלור', הוא חלק גדול המשמש להנעת אונייה או ספינה במים. הוא המקביל למדחף של מטוס, אבל הוא פועל במדיום צפוף

קרא עוד »