צי הסוחר הישראלי
קציני הים

לזכרו של אבנר גילאי

רב-חובל אבנר גילאי

רב חובל אבנר גילאי (וורנר פרוידנברג) מבכירי מוותיקי רבי-החובלים של חברת "צים", הלך לעולמו ביום 4/2/1978. הוא נולד בברלין בשנת 1911 ועלה ארצה ב-1940. את הקרירה הימית שלו החל עוד בגרמניה כנער סיפון על ספינות חברת "פייר פליי", שהשתייכה לחברת הספנות היהודית הידועה "בורכרד".

עם עלייתו ארצה הצטרף תחילה לקיבוץ "גליל ים", אך מאחר שליבו נמשך לים, הציע שירותיו לחברת הספנות הארץ-ישראלית "עתיד" ולאחר שנים מספר הפליג באוניות הצי הבריטי, שם הוסמך לדרגת חובל.

לחברת "צים" הגיע ר/ח גילאי בשנת 1949 והיה רב-חובלה של אוניותיה הראשונות "דרומית", "צפונית", "רימון", ועוד. עם קבלת השילומים מגרמניה הוא התמנה כמפקח על בניית האוניות עבור החברה. הוא השיט ארצה את האונייה הראשונה שבנתה בפיקוחו א.ק.  "ישראל" ובמרוצת השנים שימש כרב-חובלן של אוניות הנוסעים א.ק. "תיאודור הרצל", א.ק. "ירושלים". לשיא הקריירה הימית שלו הגיע כאשר נתמנה לרב-חובלה של אוניית הדגל של החברה – א.ק. "שלום" ובכך נחשב לרב-חובלה הבכיר ביותר של צי הסוחר.

ר/ח גילאי היה מוכר כימאי מצטיין ובעל ניסיון רב. הוא חינך דור של ימאים ישראליים צעירים והיקנה להם ידע יסודי בספנות. הוא קירב אותם למקצוע הים והביאם לכך שיבחרו  בו כדרך חיים. בשנים האחרונות שימש כמפקח-סיפון-ימי בנציגות החברה בהמבורג ובמשרד הראשי בחיפה.

הוא נהנה מהערכת פיקודיו וחבריו בעבודה. היה איש מקצוע מעולה וידוע כאיש ישר וכן.

הוא הותיר אישה, 2 בנות ו-7 נכדים

יהיה זכרו ברוך!

 


פורסם מגזין צים, גיליון 17, יולי 1978, עמוד 36

 

חזרה לרשימת שמות הנפטרים

אהבתם? שתפו מאמר זה!