צי הסוחר הישראלי
קציני הים

לזכרו של שמואל ניר

רב-חובל שמואל ניר

נולד בתאריך 19-2-1945 בעיר תל אביב, בן זקונים להוריו. את האווירה הימית ספג בבית משני אחיו הבוגרים, שהיו חברים באגודה הימית "הפועל תל אביב", אך הוא החל את הקריירה באגודה הימית "זבולון תל אביב". המשיך את דרכו בבית הספר הימי "מבואות ים". בסיום לימודיו התגייס לחיל הים ושירת על כלי שייט של החיל. עם סיום שירותו בשנת 1964, החל את עבודתו בצי הסוחר. תחילה כדייג על ספינת דיג בקו ארוך ובהמשך על אוניות צי הסוחר השונות, בדרגת מלח רגיל והתקדם לדרגת מלח כשיר. לאחר מכן התקבל לקורס קצינים במכון להכשרה ימית בעכו. בשנת 1966 סיים קורס חובל שני. בשנים הבאות התקדם בסולם הדרגות.

בשנת 1976 קיבל פיקוד ראשון על אניית התפזורת "תל-אביב". המשיך להפליג כרב-חובל על אוניות שונות על שנת 1983, השנה בה החל את עבודתו כנתב בנמל חיפה. במשך שנות עבודתו כנתב, יצא להפלגות של כחודשיים שלושה, על אוניות צי הסוחר בתפקיד רב-חובל. בשנת 2012 פרש לגמלאות, אך המשיך מידי פעם כנתב, כאשר היה מחסור במצבת הנתבים.

רב-חובל ניר, נשוי לעירית, יש להם 4 ילדים, שני בנים ושתי בנות. הם גרים בעתלית בשכונה יפה ושקטה הנושקת לחופו של הים התיכון. שמואל חובב יאכטות מושבע. אהבה המלווה אותו עוד מילדותו כשהיה חבר באגודת ספורט ימית. הוא בין משיטי היאכטות הראשונים בארץ. שמואל ואשתו עירית ניצלו בעזרת אנייה רוסית, כאשר היאכטה שלהם "פאני" בה הפליגו, טבעה מול חופי טורקיה בשנת 1968. שמואל, השיט קטמרן והיה חבר באגודת שייטי הקטמרנים בישראל.

יהי זכרו ברוך

 


פורסם בספר ימאים מספרים של צבי לזר, 2016 – עמוד 171, כהקדמה לסיפור של שמואל הצלה ב"משולש ברמודה".

 

Eli Birnbaum

ת.נ.צ.ב.ה שמוליק חברי ורעי היקר משחר נעורי איך אפשר לדבר עליך בלשון עבר איש ים ימאי שייט קפטן נתב בנמל חיפה היינו אמורים להיפגש ולהפליג בקטמרן חול המועד פסח הפלגת בלעדי חבר שלי ריגו כבר מתגעגע אליך איפה יש אנשים כאלה לאירית ומשפחה היקרה שלא תדעו עוד צער וכאב משמיים תנחמו אמן סלע עלה ים.

 

חזרה לרשימת שמות הנפטרים

אהבתם? שתפו מאמר זה!