צי הסוחר הישראלי
קציני הים

מכולת קירור 'צימוניטור'

מכולת קירור

מכולת הקירור ממשפחת המכולות, הידועה בשם Reefer השפיעה באופן בולט על החברה המודרנית בתבל, תרמה את חלקה לגלובליזציה בעולם ושיפרה לנו את איכות החיים על ידי אספקת שפע מוצרים במרכולים. מכולות הקירור מאפשרות לצרכנים בכל מקום בעולם לקבל מוצרי חקלאות ומוצרי בשר בקירור ממקומות מרוחקים וליהנות מתוצרת חקלאית טרייה ומגוונת בכל ימות השנה. מכולת הקירור משמשת גם להובלת מטענים מבוקרי טמפרטורה, יקרים ורגישים כמו תרופות (מוצרי 'פרמה' Pharma).

בעבר לפני עידן מכולות הקירור, כל הובלה תוצרת בקירור בים נעשתה באוניות קירור ייחודית. אוניות קירור שנותרו צפויות לאחר שנת 2020 לצאת משירות. בהקשר זה, זכורה בשנות  השישים והשבעים חברה ישראלית גדולה שפעלה בתחום אוניות קירור בכל העולם, בשם "החברה הימית להובלת פרי". בתחילת שנות השבעים נכנסו מכולות הקירור לשירות פעיל בספנות. מכולת קירור באונייה הייתה דבר חדיש ומהפכני, אבן דרך, מבחינת שינוי מודל קיים.  בפעם ראשונה היו בסיפון האונייה מכונות עם חלקים נעים שלא שייכים למערכות האונייה אשר יכולים להשפיע מבחינה בטיחותית ולהוות סכנה. בפעם ראשונה צוותי האוניות קשורים באופן ישיר לטיפול מקצועי במטען בלב-ים באונייה. בפעם ראשונה שקעי חשמל בסיפון לאורך כל האונייה. היה צריך להגדיל את מערכת החשמל באונייה ולהתאימה מבחינה בטיחותית למצב החדש. חברת "צים" כמו בכניסתה הראשונית לענף המכולות בעולם, גם במכולות הקירור הייתה חלוצה ועשתה שימוש בהן באוניות ברחבי העולם.

צימוניטור

היום, "צים" הראשונה בעולם שהכניסה לפעילות בספנות, מכולת  קירור מהחדישות ביותר בעולם.

יחידות קירור אלו מסוג Transicold PrimeLINE® מצוידות בטכנולוגיה לחיסכון באנרגיה, תוך הפחתת פליטות פחמן עקיפות ותרומה לאיכות הסביבה. מכולות חדשות אילו מצוידות, בהתקן מובנה של מערכת הנקראת ב”צים” 'צימוניטור' ZIMonitor. יחידות ‘צימוניטור’ מתחברות לבקר יחידת הקירור באופן אינטגראלי, ומאפשרות יכולת ניטור מרחוק וקבלת התרעות בזמן אמת. ציון דרך חדשני, לראשונה בעולם, מה שהופך אותה לסוג של מכולה חכמה, Intelligent Reefer. טכנולוגית 'צימוניטור' נותנת שקיפות מלאה של מצב המכולה לכל אורך שרשרת הקירור. מאפשרת לנו לעקב אחר המכולה בזמן אמת, לדעת את המיקום המדויק שלה, לדעת את הטמפרטורה ולחות המטען שלה, לדעת כאשר יש הפסקת או ניתוק חשמל ליחידת קירור ולדעת כאשר יש פתיחת דלת מכולה לא מותרת. למערכת יש סוללה גיבוי עצמאית שמאפשר לה שרידות גבוהה. לקוחות "צים" יכולים לעקוב ולפקח מקרוב אחר התנאים של מטענים רגישים בעלי ערך גבוה, לקבל הודעות טקס או התראות דוא"ל.  באמצעות צוות תגובה גלובלי 24/7 של "צים", לקוחות "צים" זוכים לטיפול מקצועי ולשקיפות מלאה למטענים בקירור שלהם. הטיפול והדאגה למטען מכולות קירור תמיד היה ביסוד השירות של "צים". לפני תחילת המסע כל מכולה עוברת בדיקות רבות על מנת להבטיח את התפקוד הנכון של יחידת הקירור, מוכנות לקבלת מטען כדי למנוע תקלות במסע הימי שלה. קיימים נוהליים מפורטים רבים לטיפול במכולת קירור לאורך כל שרשרת אספקת הקירור כדי להבטיח  את המצב הטוב ביותר האפשרי למניעת נזק ולהגנה על המטען. קיימים באוניות "צים" ערכות חלקי חילוף עיקריים הכרחיים לתיקון תקלה במכולות קירור בעת המסע הימי. "צים" התקשרה עם חברתCarrier  בתוכנית גלובלית, אספקת חלקים נצרכת לערכות באוניות. בתוכנית ייחודית זו אנו מבטיחים אספקה סדירה של חלקים מקוריים באיכות טובה וגז קירור המסופק ממקור מורשה העומד בתקנים. קיים ל"צים" יעוץ טכני נגיש 24\7 לצוותי האוניות של חברת Smith Holland. צוותי אוניות מאומנים וטכנאי הקירור בכל המסופים בעולם  מפקחים ומטפלים במקצועיות בכל בעיה במכולת קירור כדי לשמור על מטעני הלקוחות. לאחרונה "צים" הצטיידה במכולות ZIMonitor  חדשות נוספות, חלקן בעלות אפשרות של בקרת אטמוספרה (Control Atmosphere) המאפשרות האטת הבשלת הפרי והארכת חייה המדף שלו, אשר מתאים במיוחד להובלת אבוקדו.

באונייה

תמיד באונייה יש הרגשת סיפוק בקרב אנשי הצוות כאשר מצילים מכולת קירור עם תקלה בלב-ים. זכור לי מקרה, כאשר הפלגתי באוניות החברה בעבר, נאלצנו לקראת סוף היום להחליף מדחס* במכולה קירור בסיפון. הים התחיל לגעוש ולא רצינו להיכנס לחושך. כמעט כל צוות האונייה נרתם למשימה. צוות הסיפון פתח את מוטות ה"לשיג", (מוטות קשירת המכולה לסיפון) כדי לגשת בחופשיות למדחס ועסק בהבאת המדחס החדש מחדר המכונה לסיפון בקרבת המכולה. אנו, צוות הטכני של האונייה, פירקנו והרכבנו מדחס חדש למכולת הקירור. חשמלאי האונייה בדק את חיבורי החשמל של המדחס, הפעלנו את המתג הראשי של המכולה, לאחר מספר דקות ראינו על לוח הצג שהטמפרטורה במגמת ירידה, שמחנו! נדנודי האונייה גברו, חיזקנו חזרה את מוטות ה"לשיג" של המכולה לסיפון, נכנסנו כולנו למגורים מרוצים, רב המלחים סגר אחרינו את דלת הברזל לקראת הסערה הצפויה בלילה. טבח האונייה קיבל את פנינו במגורים והציע לנו סלסלת פירות ממקררי האונייה ורב החובל האונייה הודה לנו.

עידן חדש

בשרשרת אספקה המזון בעולם יש צורך ביציבות טכנית בכל מתקני הקירור. ערך הסחורות במכולת קירור יכול להיות גבוה  כמו בתרופות. נתונים חיים על מצב מכולת קירור, זמינים ואמינים שנאספים ממכולות חכמות, מאפשרים לפעול מהר וביעילות, תנאי הכרחי לכל הובלה של מטען יקר. כך, השירות של בקרה ופיקוח אמין מרחוק בזמן אמת כמו   ZIMonitoring יהפוך, ככל הנראה בעתיד לצורך לכל לקוח, וישמש עזרה לרשויות הפיקוח, יהיה קיים בכל הובלות הקירור בספנות בעולם. יחידות מובנות של בקרה ופיקוח מרחוק במכולות קירור יוכלו בעתיד לעקב על מכולה במשך כל חייה, לבדוק ולדעת את המצב טכני של יחידת הקירור לפני כל טעינה. "צים" מובילה בחדשניות, יכולה להציע ללקוחות שלה, שירות טוב על פי ההתפתחויות החדשות, למתן שירותי ניטור ובקרת ביחידות מכולות הקירור ZIMonitor. שירות ZIMonitor להובלה בקירור פתח עידן חדש של הובלה בקירור בספנות העולמית.

ברקע מסך  המחשב שמראה בכל חייה המכולה, את פעולה, מיקומה ומצבה הטכני של מכולת הקירור – מערכת ייחודית במינה בעולם.

בתמונה: מימין – נציג "צים", ק'מר שמעון אוזן, ראש מדור מכולות קירור, לוגיסטיקה. באמצע – נציג חומרת המערכת ArrowSpot, רן גרישטיין. משמאל – נציג חברת יחידת הקירור Bretherton Shaun ,Carrier.

*מדחס – אלמנט מרכזי ועיקרי במחזור הקירור, המורכב ממדחס, מעבה, שסתום ויסות קור, מאייד ובקר.

 


כתב קצין מכונות ראשי שמעון אוזן, ראש מדור מכולות קירור, באגף לוגיסטיקה של צים. כתבה זו הייתה מיועדת לפרסום במגזין צים, בגיליון 90, אפריל 2019 (לפני פרסום הגיליון, חברת צים החליטה להפסיק להפיץ את מגזין צים, שהיה קים משנת 1971 ולעבור להפצה ברשת המדיה הפנימית של צים).

תוכן עניינים
SeamanPhoto BLOG

כתבות נוספות

לוח שנה 2019

בלוח שנה העברי תשע"ט של צים נבחרו תמונות ימיות לאייר את דפי החודשים של לוח השנה. בשנה זו צים יצאה במסע פרסום של חשיפת החברה

קרא עוד »
מפקח אונייה

מפקח אונייה Marine Superintendent הוא תפקיד מקצועי בתעשייה הימית. האחריות העיקרית של מפקח אונייה היא לפקח ולנהל את הפעולות והפעילויות הקשורות לתפקוד בטוח ויעיל של

קרא עוד »
מדחף אונייה

מדחף אונייה Ship Propeller, בלעז 'פרופלור', הוא חלק גדול המשמש להנעת אונייה או ספינה במים. הוא המקביל למדחף של מטוס, אבל הוא פועל במדיום צפוף

קרא עוד »