צי הסוחר הישראלי
קציני הים

סיפורה של סירה

הסיפור שלפניכם הוא על אודות הסירה השמאלית ביותר שבתמונה למעלה. הסירה הוחסנה על אוניית האימונים "דדו" (על שם הרמטכ"ל דוד אלעזר ויו"ר דירקטוריון צים) שעגנה נמל בקישון. הסירה נתרמה על ידי חברת "צים" למכון להכשרה ימית בעכו בשנת 2006, ושימשה ללימוד ולתרגול בקורסים של חניכי צי הסוחר הישראלי.

גיורה דש, מנכ"ל הרשות הישראלית להכשרה ימית סיפר: "הסירה שנתרמה על ידי צים הייתה במערך ציוד של המכון ושמשה אביזר מוחשי לחינוך הצוערים לערכי הבטיחות וההצלה בים. כשאוניית האימונים "דדו", נתרמה לרשות על ידי צים, נגרטה, החלטנו לסיים את שירותה במכון". גיורא מוסיף, "הרשות להכשרה ימית מודה לחברת צים ומוסרת את תודתה על כל תרומות צים למכון למען חינוך דור המשך של קצינים לצי הסוחר הישראלי".

סיפור הסירה מתחיל באונייה צים וירג'יניה שהייתה בשירות בקו הארוך (ZCS). הסירה שימשה כסירת הצלה ימנית של האונייה. האונייה עגנה בנמל 'שקו' בסין, בנקודת הסיבוב חזרה לכיוון חיפה, נמל הבית. עבודות הפריקה והטעינה הסתיימו אחרי הצהריים, נותר זמן חופשי על הגעת הנתב לאונייה. רב-חובל האונייה, דוד טריביאש, נתן הוראה לבצע תרגיל מעשי תלת חודשי של הורדת הסירה לים. רוב צוות האונייה השתתף בתרגיל שכלל הורדת הסירה לים, ניתוקה המוחלט מהאונייה, שיוט קצר בנמל לבדיקת ותרגול  המערכות והרמת הסירה חזרה לאונייה.

מפקדת הסירה בתרגיל הייתה הקצינה הלנה דובקין, קשוחה ומקצועית בעבודה, מאוד פעלתנית ויחד עם זאת צנועה מאוד. הלנה נזכרת: "התרגיל התנהל כמתוכנן, מלבד תקלות קטנות, כל אחד שעה את המוטל עליו. לאחר סיבוב עם הסירה ההצלה עלייה פיקדתי, חיברנו את הכבלים לתפסנים והבחנתי בכשל, דיווחתי לרב החובל שהורה להעלות את כל אנשי הצוות בסולם חבלים".

צוות הסירה טיפס, כל אחד בתורו, 18 מטרים בסולם חבלים לאונייה; טיפוס בסולם עם אפודת הצלה וקסדת מגן, משימה לא קלה כלל. בעת הרמת הסירה, בדיוק כאשר הסירה הגיע למקומה, מנגנון תפס הכבל הקדמי של הסירה השתחרר מידית, והסירה נפלה לים כאשר היא חובטת בחוזקה בדופן האונייה.

דממה, זעזוע…ושוק! כל אנשי הצוות שזה הרגה יצאו מהסירה, מביטים בתדהמה בסירה הפגועה קשה, הפוכה  על פני הים ומתרחקת מהאונייה באיטיות!

הלנה מספרת: "בסיום האירוע הייתה בליבי גאווה רבה על כך שבזכות מקצועיות ותשומת לב, ניצלו חיי אדם". היום הלנה עובדת במשרד הראשי בצים, אמונה במלאכת תכנון טעינת המכולות באוניות החברה.

התעכבנו מספר שעות להרים את הסירה הפגועה עם מנוף חוף לאונייה, להצטייד ברפסודות הצלה נוספות, כתחליף לסירת הצלה, והמשכנו בהפלגה לחיפה כמתוכנן. במשך ההפלגה חזרה לארץ פורקו כל הציוד והאביזרים מהסירה ונחתך המבנה העליון של הסירה שניזוקה. בחיפה הורדה הסירה  ונשלחה למכון בעכו. החלטת רב החובל טריביאש, על אף הדוחק בזמן, להורות לצוות לעלות בסולם לפני הרמת הסירה, ולא להתפשר בהוראות הבטיחות, מנעה את תאונת העבודה הגדולה ביותר מסוגה בתולדות צי הסוחר הישראלי.

מ/ר מאיר נבון שהיה מפקח האונייה: "בהתאם להנחיה שלנו מהמשרד לכל הצי, הנחייה שהקדימה את זמנה בכל העולם, כל האנשים יוצאו מהסירה בעת הרמתה". מאיר מדגיש "בכל הזדמנות , הייתי מרענן בפני רבי חובלים את הוראות החברה, שאין בתרגיל להעלות סירת הצלה חזרה לאונייה עם צוות בתוכה, שמירה על הוראה זו, מנעה אסון גדול על האונייה וירג'יניה".

באותה הפלגה הייתי המכונאי הראשי, מקרה "כמעט-תאונה זה, מאוד הסעיר אותי, המחשבה של מה שהיה עלול לקרות היה בלתי  נתפס. הערכתי מאוד את ההחלטה הנכונה של רב חובל טריביאש שהצילה אנשי צוות מאסון. לימים כאשר הייתי מפקח אונייה של האוניות הגדולות , מקרה זה טבע בי את חשיבות ערכי הבטיחות באונייה וההבנה לקשר ההדוק בין מצב טכני תקין והתנהגות נכונה של פיקוד האונייה.

תוספת מקצועית

סירת הצלה מהווה חלק מציודה של כל אונייה, משמשת במקרי חירום בהם נשקפת סכנת טביעה וסכנות חיים לאנשי הצוות שצריכים לנטוש את האונייה. תפקיד סירת הצלה להציל אנשי צוות, הסירה עמידה במיוחד לים סוער, מצויים בה מזון וציוד הצלה כדי לשרוד. סירות הצלה מורדות למים באמצעות כבלי פלדה ממנוף בעל זוג זרועות מיוחדים (Davits), בשונה לרפסודת הצלה שיכולה להשתחרר מעצמה במקרה של תביעת אונייה. על פי הדרישות, יש אפשרות להוריד את הסירה לים מתוך הסירה ולשחרר את מנגנון שחרור טפסני הכלבים מידית, על ידי משיכת ידית, כדי שהסירה תוכל לברוח מהר ממערבולות של אונייה תובעת. אמנה בין לאומית SOLAS (safety life at sea) מטעם ארגון IMO המסדירה את נושא בטיחות השייט באונייה, מחייבת לבצע אימונים ותרגול מעשי שבועי ותלת חודשי. באוניות בעולם התרחשו הרבה תאונות קשות וקטלניות בעת תרגילי סירות הצלה. זכור לי, באחד המאמרים הטכניים נכתב "סירות הצלה אלו בעולם הרגו ופגעו ביותר ימאים משאר הצילו".

בגלל התקלות וכשלים טכניים, תקני Solas הבין לאומים משתנים ומפרטים במדויק את דרישות הביצועים, ובעיקר התחזוקה ובדיקת בטיחות מנגנוני הורדת הסירה לים ומנגנוני שחרור הסירה מטפסני כבלי הפלדה שמחזיקים את הסירה.

לסיום

מקרה זה נלמד ונכנס לרשימת תאונות שנמנעו ("כמעט-תאונה") של צי הסוחר העולמי. מסירת הצלה באונייה לסירת אימונים בבית ספר ליורדי ים. הסירה שהצילה וחינכה ימאים. סוף טוב! וכך מסתיים לו הסיפור על הסירה.

 


כתב קצין מכונות ראשי שמעון אוזן, פורסם במגזין צים, גיליון 95, אפריל 2017, עמוד 48-49.

תוכן עניינים
SeamanPhoto BLOG

כתבות נוספות

לוח שנה 2019

בלוח שנה העברי תשע"ט של צים נבחרו תמונות ימיות לאייר את דפי החודשים של לוח השנה. בשנה זו צים יצאה במסע פרסום של חשיפת החברה

קרא עוד »
מפקח אונייה

מפקח אונייה Marine Superintendent הוא תפקיד מקצועי בתעשייה הימית. האחריות העיקרית של מפקח אונייה היא לפקח ולנהל את הפעולות והפעילויות הקשורות לתפקוד בטוח ויעיל של

קרא עוד »
מדחף אונייה

מדחף אונייה Ship Propeller, בלעז 'פרופלור', הוא חלק גדול המשמש להנעת אונייה או ספינה במים. הוא המקביל למדחף של מטוס, אבל הוא פועל במדיום צפוף

קרא עוד »