צי הסוחר הישראלי
קציני הים

זיהום, אוזון וגזי חממה

בתהליך שריפת דלק כבד במנועים נפלטים עם גזי הפליטה תחמוצות גופרית ,(Sox) תחמוצות חנקן (Nox) ופחמן דו חמצני (Co2).

זיהום מגזי פליטה

  • תחמוצת גופרית Sox שבאה במגע עם הלחות שבאטמוספרה יוצרת חומצה חזקה שבהתפזרותה גורמת לנזק סביבתי לחי ולצומח. ניתן להוריד משמעותית נזק זה על ידי הורדת אחוזי הגופרית בדלק (כיום 3.5% עד שנת 2020 יירד ל0.5%).
  • תחמוצת חנקן Nox גורם לחומציות האוזון, נמס נשטף במי הגשם וגורם גם לחומציות האדמה. כמויות תחמוצת החנקן תלויה באופן ישיר בטמפרטורות הגבוהות שבשריפה. ניתן להפחית תחמוצות חנקן על ידי הורדת טמפרטורות השיא הגבוהות במנועים (הבעיה שזה מוריד את נצילות).
  • פחמן דו-חמצני Co2 רב לאטמוספרה גורם להתחממות כדור הארץ, אפקט "החממה". גזי פחמן דו-חמצני רב בונים שכבה באטמוספרה שמהווים מלכודת לחום המוחזר לחלל ובכך נוצר יותר חום בכדור הארץ ולהתחממות.

שכבת האוזון

שכבת האוזון היא שכבה בסטרטוספרה בחלקה האמצעי של אטמוספרת כדור הארץ, המכילה ריכוז גבוה יחסית של אוזון (לוח ירקרק בשרטוט). שכבת האוזון מסננת את הקרינה האולטרה-סגולה המגיע מהשמש (חץ כחול דק בשרטוט למעלה). קרינה אולטרה-סגולה מסכנת את היצורים החיים וגורמת לסרטן העור, פוגעת במערכות חיסוניות, גורמת לנזקים לראייה, פוגעת בצמחים ובבעלי חיים.

  • גזים מסוג (R12) CFC בשם מסחרי "פריאונים" שבהם נעשה שימוש בתרסיסים ובמערכות קירור שונות הנפלטים לאוויר מדללים את בשכבת האוזון. כדי להפסיק את הפגיעה באוזון, הפסיקו את השימוש בהם. תעשיית הקירור עברה לשימוש בגזים מסוג HFC (.(R134a

הגידול במימוש בגזים מסוג (R134a) HFC הביא לגידול מהיר בצריכה העולמית. גז זה אמנם לא פוגע, וידידותיים לשכבת באוזון, אך כאשר משתחרר לאוויר, מוסיף לאפקט החממה ותורמים להתחממות הגלובלית. גזים אלו הם גזי חממה בעלי עוצמה, שפוטנציאל ההתחממות הגלובלית שלהם גבוה לאפי מונים מזה של ה-Co2. לכן, בעתיד על פי אמנות, יוחלפו גזי קירור אילו בגז ידידותי לאוזון וידידותי לאקלים, גזים טבעיים Co2 מיתאן.

איור – שמעון אוזן

שכבת האוזון (O3) הנמצאת בסטרטוספרה בגובה של 10-50 ק"מ מעל פני כדור הארץ, מהווה מגן טבעי בפני חדירת קרינה אולטרה סגולה (UV) שמקורה בשמש, לשכבות נמוכות יותר של האטמוספרה ולפני כדור הארץ. בעשרות השנים האחרונות אובחנה הידלדלות מדאיגה בעובי השכבה, הנובעת מתגובה כימית בין שורת חומרים הנפלטים לאוויר ובין האוזון. דילול האוזון גורם לכך שכמות גדולה של קרינה על-סגולית מסוכנת חודרת לפני כדור הארץ. חומרים כימיים הנקראים פריאונים, הם אלו המשמידים את האוזון. חומרים אלה מכילים את היסודות כלור ופלואור והם עבור תעשיית המקררים. פראונים (שם מסחרי) הנפלטים אל האוויר מטפסים אל הסטרטוספרה. בהשפעת קרינת השמש הפראונים מתפרקים ומשחררים לאוויר כמויות גדולות של היסודות כלור ופלואור, שהם מפרקים זוללי אוזון מובהקים, המשמידים במהירות את שכבת האוזון וכך נוצר "חור באוזון". הפגיעה באוזון קשה יותר בקוטב הדרומי, מכיוון שבקור העז השורר במקום תהליכי ההתפרקות של ה"פריאונים" והרס האוזון יעילים יותר.

גזי חממה

גזי חממה אחראים להתחממות הגלובלית. פחמן דו-חמצני, גזי קירור HFC הם גזי חממה היוצרים את "אפקט החממה". השמש מחממת את כדור הארץ, חלק מהחום נפלט בחזרה לכיוון החלל כקרינה חום, שכבת גזי החממה בולעת את הקרינה וממירה אותה לחום שנותר כלוא באטמוספרה אשר תורם לעליית הטמפרטורה הממוצעת בכדור הארץ. הורדת כמויות גזי פליטה ממנועים יפחיתו כפועל יוצא בסופו של דבר את כמויות פחמן דו-חמצני Co2 לאטמוספרה הגורמים לתופעת התחממות כדור הארץ על ידי "אפקט החממה".

קרינת החום מהשמש נכנסת לאטמוספרה ומחממת את כדור הארץ. חלק מהחם של השמש מוקרן מהאדמה חזרה לחלל. גז פחמן דו-חמצני רב בונים שכבה באטמוספרה שמהווים מלכודת לחום המוחזר לחלל ובכך יש יותר חום בכדור הארץ אשר יגרום המסת קרחונים בקטבים, עלית גובה פני הים והצפת שטחים בעתיד. מורידים פחמן דו חמצני מיותר ממנועים על ידי מנגנון ניהול נכון של אנרגיה ועל ידי חיסכון באופן כללי.

 


כתב: קצין מכונות ראשי שמעון אוזן, נכתב כחומר הכנה לכתבה למגזין צים בעניין זיהום אויר והחלפת גזי קירור בשל פגיעה באקלים, ינואר 2015.

הובא לקריאה, בפברואר 2022 עבור בלוג אתר SeamanPhoto

תוכן עניינים
SeamanPhoto BLOG

כתבות נוספות

לוח שנה 2019

בלוח שנה העברי תשע"ט של צים נבחרו תמונות ימיות לאייר את דפי החודשים של לוח השנה. בשנה זו צים יצאה במסע פרסום של חשיפת החברה

קרא עוד »
מפקח אונייה

מפקח אונייה Marine Superintendent הוא תפקיד מקצועי בתעשייה הימית. האחריות העיקרית של מפקח אונייה היא לפקח ולנהל את הפעולות והפעילויות הקשורות לתפקוד בטוח ויעיל של

קרא עוד »
מדחף אונייה

מדחף אונייה Ship Propeller, בלעז 'פרופלור', הוא חלק גדול המשמש להנעת אונייה או ספינה במים. הוא המקביל למדחף של מטוס, אבל הוא פועל במדיום צפוף

קרא עוד »