צי הסוחר הישראלי
קציני הים

עצמאות 70 וחברת צים

הללויה לישראל

מדינת ישראל תחגוג בשמחה עצמאות שבעים, בסימן מורשת של חדשנות.

הקשר ההיסטורי של צים למדינת ישראל מתחיל מבראשית, השם "צים" מקורו במלה מקראית, ודגל שבעת הכוכבים המוזהבים של צים מבוסס על הצעתו של תאודור הרצל לדגל המדינה.

בשבעים שנות קיומה הגיע ישראל להישגים משמעותיים בתחומים רבים: ברפואה, במדע, בטכנולוגיה, בחקלאות, ובתעשיות הביטחוניות שהביאו לצמיחה מהירה.

הישגים משמעותיים אלו התאפשרו והתבססו בעיקר בזכות העובדה שישראל נהנתה מיצוא ויבוא חופשי באוניות ישראליות על רקע האתגרים והקשיים שעמדו בפניה לאורך כל התקופה.

בעת הצורך אוניות צים היו שותפות למאמץ הביטחוני של המדינה.

לי כל גל נושא מזכרת

לי כל גל נושא מזכרת, להתהלך במסדרונות בנין צים בחיפה, זה כמו לבקר במוזיאון, להביט בתמונות שתלויות על הקירות, לראות בשחור על גבי לבן את הקשר של חברת צים עם ההיסטוריה על העם היהודי והמדינה. למרחקים מפליגות הספינות, כל שם של אונייה נוסעים של צים יכול לשמש כותרת לפרק בספר היסטוריה של תקומת מדינת ישראל הצעירה שלנו – "קדמה", "התקווה", "גאולה", "יהודה", "ציון", "תאודור הרצל", "ירושלים", "ישראל", "עצמאות", "שלום", ואוניית הנוסעים "מולדת" שלנו.

דגל צים וישראל

שוטי שוטי ספינתי, השמות שניתנו לאוניות התאימו לרוח התקופה, לאחר השמות הציונים של אוניות הנוסעים שהביאו עולים, באו השמות הישראלים. אוניות נשאו את שמותיהם של ערי והרי הארץ היפה – טבריה, נהריה, חיפה, חדרה, נתניה, אשדוד, אילת, עין גדי, הר תבור, הר מירון, הר גלבוע…

הללויה ישירו כולם, הללויה על יום שמאיר, איזה ארץ יפה!

גם פרחי ופירות הארץ הטובה זכו לשמות באוניות – רקפת, לילך, איריס, נרקיס, לוטוס, הדר, אתרוג, תפוז…

יד ביד נשיר מלב אחד

יד ביד נשיר מלב אחד, הללויה!

פעילות חברת צים בתוך צי הסוחר, הייתה שזורה בהיסטוריה ובמורשת המדינה. חברת "צים" נחשבת לאחד המפעלים החשובים מבין הישגי בניית הארץ בשבעים שנותיה. עובדי הים והחוף של "צים" ומשפחותיהם לדורותיהם יחד עם אזרחי המדינה יוכלו לשמוח ולהתגאות במורשת ארוכה ועשירה זו ולשיר ביחד הללויה!

בעצמאות שבעים שנה, כולנו נשיר הללויה על מה שהיה, ומה שעוד לא היה, הללויה "צים-ישראל". במילה אחד בודדה, הלב מלא בהמון תודה, לחיי, לשלום ולתפארת מדינת ישראל.

שמות האוניות הישראליות

רשימת שמות האוניות מן העבר, לפי נושאים:

ציונות

ארצה ◊ גאולה ◊ גלילה ◊ דרומית ◊ התקווה ◊ יהודה ◊ ירושלים ◊ ישראל ◊ שלום ◊ מולדת ◊ עצמאות ◊ ציון ◊ תאודור הרצל.

ערי הארץ

אילת ◊ אשדות ◊ באר שבע ◊ בשור ◊ גדרה ◊ חיפה ◊ טבריה ◊ יפו ◊ ירדן ◊ כינרת ◊ מצדה ◊ נגבה ◊ עבדת ◊ עין גדי ◊ עכו ◊ ערד ◊ עתלית ◊ קיסריה ◊ תמנע.

הרי הארץ

הר סיני ◊ הר מירון ◊ הר כרמל ◊ הר כנען ◊ הר בוקר ◊ הר אדיר ◊ הר בשן ◊ הר גלבוע ◊ הר ציון ◊ הר תבור.

פרחי ופירות הארץ

אבוקדו ◊ כרמל אשכול ◊ אשל ◊  אתרוג ◊ גפן ◊ הדס ◊ הדר ◊ ורד ◊ טיליה ◊ יסמין ◊ לוטוס ◊ לימון ◊ מנגו ◊ נרקיס ◊ רימון ◊ רקפת ◊ שקמה ◊ תבור ◊ תמר◊ תפוז.

(מקורות: חוברות תורן דפים לבית צים, חוברות אל-ים, 75 שנות ספנות, ר/ח הילל ירקוני)

 


כתב קצין מכונות ראשי שמעון אוזן, פורסם במגזין צים בגיליון 97, מרץ 2018, עמוד 46 – 47

תוכן עניינים
SeamanPhoto BLOG

כתבות נוספות

לוח שנה 2019

בלוח שנה העברי תשע"ט של צים נבחרו תמונות ימיות לאייר את דפי החודשים של לוח השנה. בשנה זו צים יצאה במסע פרסום של חשיפת החברה

קרא עוד »
מפקח אונייה

מפקח אונייה Marine Superintendent הוא תפקיד מקצועי בתעשייה הימית. האחריות העיקרית של מפקח אונייה היא לפקח ולנהל את הפעולות והפעילויות הקשורות לתפקוד בטוח ויעיל של

קרא עוד »
מדחף אונייה

מדחף אונייה Ship Propeller, בלעז 'פרופלור', הוא חלק גדול המשמש להנעת אונייה או ספינה במים. הוא המקביל למדחף של מטוס, אבל הוא פועל במדיום צפוף

קרא עוד »