צי הסוחר הישראלי
קציני הים

שובל של אור ישראלי

צילום: שמעון אוזן

מוזיאון הימי הלאומי בלונדון

צילום: שמען אוזן

כחובב ים וספנות ביקרתי בהרבה מוזיאונים ימיים בעולם. הביקור במוזיאון הימי הלאומי בלונדון, המתעד את ההיסטוריה הימית והספור הלאומי של בריטניה כאומה של יורדי-ים, היה לי לחוויה מיוחדת במינה שהכניסה בי "שובל של אור ישראלי". תחילה סיירתי בכיכר טרפלגר המפורסמת , הכיכר המרכזית בלונדון. במרכז הכיכר ניצב עמוד ועליו מוצב פסלו של נלסון, גיבור לאומי של בריטניה שנהרג באונייה בקרב טרפלגר מול הצי של נפוליאון. העמוד, בגובה של כ-52מטר, מייצג תורן של אונייה, נלסון העומד עליו פונה לכיוון טרפלגר (Cape Trafalgar) בקרבת מיצר גיברלטר. בסיס העמוד מעוטר בארבעה לוחות ברונזה שהותכה מתותחים צרפתים, המתארים את ניצחונותיו הימיים של נלסון.

צילום: שמעון אוזן

המוזיאון הימי בלונדון הוא הגדול מסוגו בעולם. הוא ממוקם במזרח לונדון בסמוך פארק גריניץ', בשורת מבנים היסטוריים. אגפי הימאות והספנות של המוזיאון מוצגים במבנה מרשים שהיה שייך למשפחת המלוכה במאה ה-17. התצוגה מחולקת לנושאים וכוללת ספינה מלכותית מצופה זהב באורך 19 מטר שתוכננה ב-1732 עבור הנסיך פרדריק, אגף גדול מוקדש לאדמירל נלסון וקרב טרפלגר. אוסף המוזיאון פורש מגוון עשיר ומעניין של פריטים ימיים, ביניהם מנוע קיטור עתיק ומדחף ענק של אונייה מודרנית לצד עוגנים, אביזרי ניווט, מפות וציורים רבים המתארים את ההיסטוריה והסיפור הימי של בריטניה.

כאשר הגעתי לאגף הדרום-מערבי של המוזיאון, בשביל הכניסה המשקיף לגני גריניץ' הירוקים, קידם אותי שלט על קיר שכתוב בו באותיות גדולות סמי עופר, ובצד שלט קטן שכבות בו:

סמי עופר

צילום: שמעון אוזן

סמי עופר (2011-1922) ייזכר כאיל ספנות בין-לאומי ונדבן גדול. חלק משמעותי מצי הספנו שהקים פועל מלונדון. לאחר שהתקע במונקו שנים רבות, בשנת 2009 חזר לישראל, נפטר ביוני 2011. סמי עופר נולד ברומניה ב-1922, עלה כילד עם משפחתו לארץ-ישראל שהייתה תחת מנדט בריטי. את הקשר שלו לים התחיל כשהצטרף לעסק אספקת לאוניות (Ship Chandler) של אביו. במלחמת העולם השנייה התנדב סמי לשרת בחיל הים המלכותי בשירות פעיל בים התיכון. בעשורים שלאחר מכן הקים קבוצת ספנות פרטית בין לאומית מהגדולות בעלם. בעקבות מערכת היחסים הממושכת שלו עם לונדון וקהילת הספנות שלה, סמי עופר פיתח מערכת עמוקה וכבוד למסורת הימית וההיסטורית של בריטניה. זה מה שהניע אותו לתמיכה נדיבה במוזיאון הימי הלאומי. התרומה מאפשרת למוזיאון ליצור קשר בין קהל מבקרים לבין ערכי מורשת הימית העשירה של בריטניה. סמי עופר תמך ותרם לשימור הספינה ההיסטורית 'קטי-סארק' ולמוזיאון צי הצוללות המלכותי ב"גוסט פורט". בשנת 2008 קיבל סמי עופר תואר אצולה מהמלכה אליזבט השנייה, כאות הוקרה על תרומתו לשימור מורשת הצי הימי של בריטניה.

צילום: שמעון אוזן

גם במתחם שמתחת לספינה המפרש קטי-סארק (Cuty-Sark) משנת 1869 שמו של סמי עופר, שהיה מבעלי חברת הספנות צים, הונצח באותיות גדולות  על לוח בצבע זהב. עמדתי שם, התרגשתי כאילו אני שותך לתרומה האצילית של סמי עופר. כאזרח ישראלי, יוצא חיל הים, קצין בצי הסוחר הישראלי, עובד צים, אמרתי בליבי – "הייתה צריכה לקום מדינת צעירה – ישראל, היה צריך להתפתח בה צי סוחר, היה צריך להיות בה יהודי ישראלי אוהב-ים וספנות, נדבן גדול ממשפחת עופר – כדי לתרום למוזיאון הימי הלאומי של בריטניה הגדולה, בעלת היסטוריה ימית עתיקה!"

צי הסוחר הישראלי שזור בהיסטוריה של מדינת ישראל הצעירה. אולי יום אחד נזכה להתפאר ולהתרגש מסיפור צי הסוחר הישראלי, באגף גדול חדש שיוקם במוזיאון הימי הלאומי בחיפה. תצוגת סיפור צי הסוחר הישראל במוזיאון יבטיח שהדור שלנו והדורות הבאים יבינו בצורה טובה יותר את התפקיד שמילא צי הסוחר בהיסטוריה המודרנית שלנו.

צילום: שמעון אוזן

 


כתב קצין מכונות ראשי שמעון אוזן. פורסם מגזים צים, גיליון 93, אפריל 2016, עמוד 50 עד 52. צילומים: שמעון אוזן

תוכן עניינים
SeamanPhoto BLOG

כתבות נוספות

לוח שנה 2019

בלוח שנה העברי תשע"ט של צים נבחרו תמונות ימיות לאייר את דפי החודשים של לוח השנה. בשנה זו צים יצאה במסע פרסום של חשיפת החברה

קרא עוד »
מפקח אונייה

מפקח אונייה Marine Superintendent הוא תפקיד מקצועי בתעשייה הימית. האחריות העיקרית של מפקח אונייה היא לפקח ולנהל את הפעולות והפעילויות הקשורות לתפקוד בטוח ויעיל של

קרא עוד »
מדחף אונייה

מדחף אונייה Ship Propeller, בלעז 'פרופלור', הוא חלק גדול המשמש להנעת אונייה או ספינה במים. הוא המקביל למדחף של מטוס, אבל הוא פועל במדיום צפוף

קרא עוד »