צי הסוחר הישראלי
קציני הים

תפעול אוניות מודרניות

בשנים האחרונות חל שינוי רציני ביותר בהובלה בספנות, שיטות ההובלה התיעלו. בעקבות זה, האוניות עברו מאוניות קונבנציונליות לאוניות אוטומטיות בכדי לצמצם צוות ולהוריד את העלויות התפעול. אכן, היום אוניות אוטומטיות גדולות מאות מופעלות בפחות צוות לעומת אוניות קונבנציונליות קטנות של אז. אנו צריכים לצפות את העתיד.

אוטומציה ומודרניזציה

מיום ליום המודרניזציה באוניות מתקדמת, אך דומה שמבחינת שיטת ציוות האוניות, דבר לא השתנה כבר שנים רבות. אנו יכולים כבר היום ליעל את תפעול האונייה ולשפר את המערכת על ידי התאמה טובה יותר של הצוות לדרישות הגבוהות של האוניות המודרניות העתידיות.

כאשר תהיה התאמה כזו יהיה אפשר עוד לצמצם צוות ולהוריד את עלות התפעול ולשפר את התובלה בספנות. בשביל לעמוד ברמה הטכנולוגית של האוניות האוטומטיות, הדרישות המקצועיות של קציני סיפון וקציני מכונה עולו. ההתאמה הטבעית לאונייה מודרנית תהיה להפעילן בקצינים בלבד. צוות האונייה יהיה כולו בקצינים. צעד בלתי שגרתי כזה, ייעל את המערכת בצורה משמעותית והוא יהיה מחויב המציאות באחד הימים.

כל הצוות קצינים 

האוניות החדשות שיבנו יינתנו לקצינים והקצינים יתפעלו אותן מ-א עד ת. הקצינים יעשו תמרונים, כל עבודות האחזקה השותפות במכונה ובסיפון וגם ידאגו לניקיון האונייה. יתרונו רבים צפויים משינוי כזה. צמצום משמעותי בצוות האונייה, המבנה כיום לקוי ולא מתאים יותר לגודל הקטן של צוות אונייה. קיימים הרבה "מנהלים". הצוות יורכב משתי מחלקות קציני סיפון וקציני מכונה, לא יהיה צורך יותר במחלקת משק.

חלוקת האחריות שווה, חלוקת האחריות היום חד צדדית, חלק גדול כמעט לא נושא באחריות והוא משרת באונייה, זהו בזבוז. לעומת זאת חלק אחר נושא בכל האחריות הכבדה. האחריות תחולק שווה בהתאם לדרגה על כל הצוות. חלוקה כזו תשפר ותיעל את תפעול האונייה.

העלאת רמת המקצועיים הממוצעת של צוות האונייה. ראשי המחלקות יהיו פנויים ממשמרות ויוכלו להשגיח, לפקח ולנהל את מחלקתם ביתר יעילות. אפשרות לגוון את העבודה על ידי החלפת תפקידים ומשמרות בין אנשי הצוות ולחלק את עומס העבודה שווה בין כל הצוות. כמו כן, רמת הבטיחות באונייה צפויה שתעלה בעקבות הגדלת מספר תעודות ההסמכה קצונה שיש לצוות.

העלאת המשכורות וחלוקתם בצורה יותר יחסית בהתאם לדרגה תביא לחלוקה צודקת יותר.

העלאת מוטיבציה בעבדה, שאיפה ואפשרות תמידית להתקדמות, בלי שום "עצירות", שיביא גם להעלאת מוסר העבודה. רק הטובים ביותר יגיעו לדרגות פיקוד.

העלאת היחסים החברתיים בין אנשי הצוות. חיסול פער, יהיה לכולם  מחנה משותף גדול יותר. תבנה מערכת של כללי התנהגות יותר מכובדת עם אתיקה מקצועית לקציני הים. אין ספק, שכל זה יביא גם לשיפור תדמית הקצין הימי בעיני הציבור.

מהפכות לא עושים ביום אחד

ידוע שמהפכות לא עושים ביום אחד, צפויים קשיים בתקופת המעבר אך זה אפשרי. לאחר הסכמת כל הצדדים, יגיעו להסכמה עם האיגודים לשינוי חוזה העבודה. אוניות חדשות שייכנסו לשירות ייבנו ויותאמו לשיטה החדשה. חלק מהדירוגים יעברו קורסים ויהפכו לקצינים. יורידו בהדרגה מהצוות דירוגים וייכנסו במקומם קצינים. אפשרי בהחלט.

אם לא נתחיל לפעול היום לכיוון זה, ביום מן הימים, הספנות המודרנית תכפה את זה עלינו בהפתעה ולא נהיה מוכנים לכך. כל האנשים הקשורים לעבודתם בים ועתיד הספנות חשוב להם, צריכים לשאוף לתוכנית זו.

מי כמו מנהלי תפעול ומפקחים מבין ויודע איזה תועלת תצמח מצעד כזה. אולי, זה יהיה אנחנו הצי הישראלים שיביא דוגמה טובה לציים אחרים בעולם.

לסיום

נגיעה שבאחד הימים, יהיה זכות וכבוד גדול להפליג באונייה מודרנית. הרמה תעלה משנה לשנה ואז נוכל להתקרב לשלב הבא, איחוד מחלקת סיפון ומחלקת מכונה. קצין ימי שיהיה ברמה אקדמאית ומנהל שיעמוד בראש מורם על כל קציניו באונייה.

מי ייתן ונגיע ליום זה למען ולחיי ספנות טובה יותר. יום חג לספנות ביום שאחרון הדירוגים ירד מהאונייה. חג גדול על סיום תקופה והתחלת עידן חדש.

 


כתב קצין מכונות שמעון אוזן, באפריל 1987. נשלח למערכת ביטאון צים ולאיגוד קציני הים, המכתב לא פורסם אך זכה להתייחסות בדיונים של תקני הצוותים באוניות האוטומטיות של העתיד

תוכן עניינים
SeamanPhoto BLOG

כתבות נוספות

לוח שנה 2019

בלוח שנה העברי תשע"ט של צים נבחרו תמונות ימיות לאייר את דפי החודשים של לוח השנה. בשנה זו צים יצאה במסע פרסום של חשיפת החברה

קרא עוד »
מפקח אונייה

מפקח אונייה Marine Superintendent הוא תפקיד מקצועי בתעשייה הימית. האחריות העיקרית של מפקח אונייה היא לפקח ולנהל את הפעולות והפעילויות הקשורות לתפקוד בטוח ויעיל של

קרא עוד »
מדחף אונייה

מדחף אונייה Ship Propeller, בלעז 'פרופלור', הוא חלק גדול המשמש להנעת אונייה או ספינה במים. הוא המקביל למדחף של מטוס, אבל הוא פועל במדיום צפוף

קרא עוד »