צי הסוחר הישראלי
קציני הים

טקס חציית קו המשווה

טקס חציית קו המשווה, הידוע גם כטקס הטבילה של נפטון, הוא מסורת ימית הנהוגה בקרב מלחים מזה שנים רבות. זהו אירוע סמלי המתרחש כאשר ספינה חוצה את קו המשווה במסעה. הטקס נועד למלחים שמעולם לא חצו את קו המשווה לפני כן, והוא נערך בדרך כלל על ידי מלחים מנוסים שחצו בעבר את קו המשווה.

הטקס

הפרטים המדויקים של הטקס יכולים להשתנות בהתאם לספינה ולמסורת הצי או הימית אליה הוא שייך. עם זאת, הטקס כולל בדרך כלל סדרה של טקסים קלילים ולעיתים הומוריסטיים, למלחים שעדיין לא חצו את קו המשווה, ולקבל את פניהם למועדון האקסקלוסיבי.

במהלך הטקס, המלחים עשויים להיות נתונים לאתגרים ומשימות שונות שנועדו להיות מבדר ולא מזיק. האתגרים הללו יכולים לכלול זחילה במקומות צרים, ספיגת מים או חומרים אחרים, אכילת פריטי מזון יוצאי דופן והשתתפות במערכונים או הופעות קומיות. מלחים לבושים לרוב בתלבושות, משמשים כמארגנים וכאוכפים של הטקס.

תעודת אביר הים

מטרת טקס חציית קו המשווה היא לטפח אחווה בין הצוות ולהנציח את ציון הדרך של חציית קו המשווה. ואלה שמסיימים את הטקס בהצלחה יקבלו תעודה ייחודית. הטקס מלווה בדרך כלל בחגיגה ובסעודה לציון המאורע.

ראוי לציין כי בעוד שלטקס המעבר בקו המשווה יש היסטוריה ארוכה והוא עדיין נהוג על כלי שייט מסוימות, הפופולריות וההיקף שלו יכולים להשתנות. כמה ספינות וציים מודרניים עשויים לבחור שלא לערוך את הטקס, או שהם עשויים להתאים אותו להתיישר עם הרגישויות והנורמות התרבותיות העכשוויות.

 

לסיום

טקס חציית המשווה, הידוע בכינוי "טבילת המשווה", הוא מנהג מסורתי בקרב אנשי הים בעבר שנערך באונייה לימאים שלהם פעם ראשונה החוצים קו משווה באונייה. הטקס נערך באמצע היום על הסיפון הראשי בלב ים כאשר האונייה חוצה את קו המשווה במסלול הפלגתה. הימאי המבוגר ביותר מבין הצוות עומד בתחפושת של "נפטון" אל-הים הרומאי ("פוסידון" אל-הים היווני) כשבידו מחזיק בקלשון ולידו הצוות הוותיק עם דליים עם נוזלים שונים (Bilge oil ect) אשר יטבילו את הימאים הצעירים. בסוף הטקס מקובל לקבל תעודה "אביר הים" חתומה בידי הקפטן של האונייה.

 


כתיבה: קצין מכונות ראשי שמעון אוזן, מאי 2023, עבור אתר SeamanPhoto

לצפייה – אלבום תמונות חציית קו המשווה

◊ במבט אישי – טקס חציית קו המשווה הראשונה בפעם הראשונה שלי הייתה בשנת 1974 על ספנית חיל הים "בת-ים" שהייתה במסע אזרחי. כשהפלגתי השתתפתי בטקסים כאלו לחברים שלהם מעבר משווה ראשון. לימים כשהייתי מפקח אוניה בצים, קיבלנו תמונות מרב-חובל אונייה על הטקס שעוד קיימו בחציית קו המשווה.

 

 

 

 

אהבתם? שתפו מאמר זה!