צי הסוחר הישראלי
קציני הים

הפלגתה האחרונה של ה"מלכה"

כינינו אותה "המלכה"

כינינו אותה "המלכה", אוניית המכולות "אפריקה סטאר", הוותיקה ביותר מבין האוניות שלנו. ל"מלכה" מותר הכל, מפאת גילה ומעמדה. הערכנו אותה בכבוד הראוי על שהמשיכה להפליג ולהרוויח. אפריקה סטאר היה שמה האחרון של האונייה בעת מספר IMO 8707434, שנבנתה בגרמניה במספנות BREMEN VULKAN בשנת 1988. בעלת כושר נשיאה של 1798 מכולות והדחק DWT מקסימלי של 33690 טון. האונייה הייתה מודרני לזמנה ומצוידת במיטב השכלולים. מנוע ראשי חדיש עם גנרטור ציר, שלושה גנרטורים וגנרטור חירום שיכול להסתנכרן עם רשת האונייה, שלושה מנופי מטען משוכללים, מדחף חרטום, כננות חשמליות, סירת הצלה מחליקה בנפילה חופשית וחדר מכונות בתפעול בלתי מאויש.

ה"מלכה" שרדה בחייה את משברי הספנות העולמית במהלך שירותה ב"צים". הותקפה פעמיים על ידי פיראטים סומליים. היו עליה גדר תיל וכבל מחושמל פרוס משני צדי האונייה. הפליגו עליה מאבטחים ונעשה שימוש באמצעי הגנה נוספים . הפיראטים המודרניים לא יכלו לה ונסוגו ממנה. "אפריקה סטאר" הגיבורה.

במשך חייה היות ל"מלכה" עשרה שמות. היא חצתה אוקיינוסים ושייטה בכל רחבי הימים בעולם, הובילה מכולות עם סוגים שונים של חומרי גלם וסחורות. שמה הראשון היה Ville de Neptune במיתולוגיה הרומית היה נפטון אל הים, והמקביל לו במקורותינו רהב, "שרו של ים". הפסוק "בכוחו רגע הים ובתבונתו מחץ רהב" (איוב כו', י"ב). שמחה גדולה הייתה לימאים שהפליגו בהפלגה הבכורה על ה"עיר של נפטון" אל-הים הכל יכול. שמה האחרון של המלכה הים AFRICA STAR, כוכב יבשת הזוהר ממרחקים. המקום האחרון שאפריקה סטאר פקדה בחייה הים חוף אלאנג שבהודו, שם הסתיימה הפלגתה האחרונה.

עצוב ושמח היה לימאים שהפליגו בהפלגה זו האחרונה, מפני שהאונייה סיימה את חייה באופן טבעי. ההודעה הראשונה על גריטת אונייה עצובה לימאים ולאנשי הספנות. לפתע, כל ביקור באונייה נעשה רגשני יותר. יחד עם זאת יש בחלק השני בלב, גם שמחה על שהאונייה הולכת לסיים את דרכה בשל רצון הבעלים שלה ובאופן טבעי ביותר, שמה של התחדשות. האונייה כמו הטבע היעלמו הישן מביאה להולדה של משהו חדש.  אוניית סוחר, בחייה לא כל-כך ארוכים, מביאה לנו תועלת רבה. הובלת סחורות, מכונת  וחומרים, מניעה את כלכלת העולם. מומחים קבעו כי "עצירת צי הסוחר בעולם לחודש ימים, תשתק את כלכלת כדור הארץ". אלפי ימאים, מכל העולם, שירתו והפליגו על האונייה. דורות של רבי-חובלים ומכונאים ראשיים קיבלו את הכשרתם הראשונה, והתחילו את הקריירה הפיקודית עליה. הימאים כאנשי משפחה, באורח חיים ייחודי, חוו בשירותם על האונייה אירועים אישיים עצובים ושמחים. הימאי בצי לזר היטיב לתאר בספרו "אוקיינוס סוחף", את קשר הימאי לאונייתו: "יש לך הרגשה כאילו חיים מפעמים ב'גרוטאה'. ככל שאתה שוהה במחיצתה יותר ויותר, אתה לומד להכירה ולאהבה יותר, נדמה כי כבר ביציאתה למסע הבתולין מהמספנה אשר בה שרטוטי התוכניות שלה קרמו עור וגידים, קבעו את צורתה, נפחה, יעודה וכוחה, ננסך בה אותו שמץ ראשון של חיים ושל קווים המאפיינים אותה ומבדילות אותה מהאחרות. לעיתים משולה היא לאישה נשואה, ויש להן הרבה מן המשותף. את נותן ומקבל, אוהב ושונא, מברך ומקלל, מפנק ומטפח אותן במידה שווה ואילו הן מחזירות לך כגמולך בחייך המשותפים איתן, אלה שהאחת בשר ודם היא והאחרת מברזל עשויה".

לאחר קבלת החלטה לגבי הגריטה מתחילים בהכנות. קובעים תכנית יעד על פיה מתארגנים כל הגורמים. במחלקה הטכני מתחילים לאסוף תעודות ומסמכים שונים שנדרשים לחוזה הגריטה. הממונה מטעם בעלי האונייה מתחיל משא ומתן עם מתווך. תיק האונייה נשלח למתווך שיציע את האונייה לקונים. מכינים הסכם וימים ספורים לפני הגריטה, מסכמים חוזה עם הקונה שמציע את המחיר הגבוה ביותר בבורסת הגריטות המקומית. עורכי דין בודקים ומאשרים סופית את החוזה, מחשבים במדויק את כמות הדלק עד הגריטה ומורידים מהאונייה כל ציוד בעל ערך, שלא זקוקים לו לבטיחות השייט, בהפלגה האחרונה.

עובדה מעניינת: בחוזה הגריטה, מכל המבנה המורכב והציוד של אונייה, מציינים אך ורק את משקל האונייה, פרטי מנוע ראשי, הגנרטורים והמדחף. כמה סמלי הדבר, משקל האונייה מייצג את כושר הציפה, המנוע הראשי מייצג את הלב הפועם של האונייה המאפשר לה להפליג, הגנרטורים מייצגים את הדם הזורם לקיומה והמדחף מאפשר לאונייה לקיים את ייעודה. עושה רושם שהמדחף היקר כסמל, צריך להחליף את העוגן העתיק מברזל סמל הסמלים של אונייה בעת העתיקה.

האונייה מגיע אל חופי אלאנג. במשך שלושה ימים מתבצעים עליה כל הסידורים, הבדיקות וההכנות עם הרשויות ונציגי הקונה. כאשר הכל נבדק ואושר, הסוכן מנפיק NOTICE OF READINESS  NOR. האונייה מוכנה מבחינת הרשויות ל"שבירה". נציג מוסמך של בעל האונייה מודיע לרב-חובל, נציג הבעלים באונייה, שאפשר למסור את האונייה לקונה. על פי טבלאות הגאות נקבע זמן מדויק לקבלה. הצוות מתייצב לעמדות עזיבה. בפעם האחרונה פוקד הנתב באונייה: "מנוע קדימה" FULL AHEAD וההגה מכוון את האונייה לכוון החוף. האונייה עולה לחוף ונתקעת בבוץ. המכונאי הראשי בחדר מכונות, מדומם את האלטרנטורים ועוצר את המנועים. שתי פעולות שכל רב-חובל ומכונאי ראשי נזהרים, בכל הקריירה הימית, מלעשות. הצוות יורד מהאונייה. רב-החובל, כמיטב המסורת הימית, יורד אחרון בכבש האונייה, בפעם האחרונה. מבט אחרון לעבר ה"מלכה", פרידה ממישהי מוכרת ואהובה.

כמפקח – Superintendent של האונייה הוותיקה ביותר בצי, אפריקה סטאר, ושל האונייה הצעירה ביותר שלנו, ה"צים שיקגו", טיפלתי כמיטב יכולתי ודאגתי לכל צרכיך במסירות, באותה תשומת לב שהענקתי לאונייה החדישה, הגדולה ממך פי ארבע. בך, בעצם, השקעתי פי ארבע זמן. למענך כתבתי את כל זאת, כדי שתיזכרי בהיסטוריה של צים, הכל כתוב… את מסיימת את מסע אלפי המיילים שלך בפרק אחרון, בצורה טבעית ביותר. נזכר אותך לטובה, מלכתי, אפריקה סטאר. לחיי המלכה שבדרך!

יום מסירת האונייה לגריטה: י"ג אלול, תשע"ב (5,772), 31 אוגוסט 2012, שעה מקומית 12:00, שעת עזיבת הצוות את האונייה 19:00.

בשנת 2010, בעקבות שני אירועים בהם הותקפה האונייה "אפריקה סטאר" על ידי פיראטים, פורסמה כתבה גדולה בנושא במוסף '7 מים' של העיתון "ידיעות אחרונות", במסגרתה רואיינו בהרחבה רב-החובל של אפריקה סטאר ומנהל ניהול אוניות ורכש, דודו ארבל.

גריטת אוניות באלאנג

אלאנג נמצאת בחלק הדרומי של מדינת גוג'אראט, על חוף מפרץ קאמבאט שבמערב הודו. הרוב הגדול של גריטת אוניות בעולם נעשה באלאנג. הגאות שם מגיעה ל-13 מטר ומאפשרת לאוניות להגיע עד לקרבת החוף בכוחות עצמן. האונייה מפליגה לכיוון החוף ועולה עליו. ובשפל, כשהים נסוג, נחשפת האונייה ועבודת הפירוק והחיתוך מתחילה על ידי מאות פועלים. תוך זמן קצר נעלמת האונייה והופכת לחומר גלם לכל דבר. שיטת העלייה לחוף הנהוגה באלאנג נחשבת ליעילה והזולה ביותר. באזור אלאנג יש 130 אתרי פירוק לאורך החוף. בכל שנה, מחצית מכל האוניות שנגרטות בעולם, מוצאות את מנוחתן בחוף אלאנג. תעשיית הגריטה באלאנג מעסיקה 40,000 עובדים ומספקת כמיליון טון ברזל כל שנה.

הגריטה במזרח זולה יותר מסיבות שונות, גם בשל מדיניות פחות קפדנית של הרשויות, שכר העובדים, תנאי עבודה, וכל הקשור לחוקי איכות הסביבה. לעומת זאת, תפוקה כזו גדולה של ברזל, במינימום צריכת חשמל, נחשבת מבחינה אקולוגית לאחת התעשיות היעילות ביותר לסביבה, בגלל שימור מוצרי נפט התורמים לאיזון אקולוגי. לאחרונה הביאה הוועדה האירופית לדיון, כללים חדשים לגריטת אוניות, המתייחסים לבטיחות העובדים ושמירה על הסביבה, במטרה ליישם אותם בהקדם. כל זאת כדי להבטיח שאוניות ישנות ימוחזרו באופן שיכבד את בריאות העובדים ואת הסביבה, כראוי. כל החומרים המזיקים שבאונייה כמו אסבסט וכספית, מסולקים לפני התהליך באופן מסודר ומבוקר, כדי שלא יזיקו לסביבה.

הגיל הממוצע של אוניות נע בין 22 ל-35 שנים, תלוי בתקופה ובשוק הספנות. שוק גריטת האוניות נתון לעליות וירידות חדות. המשבר בענף הספנות ועודף יכולת ההובלה, הביאו לעלייה בקצב גריטת אוניות ולפריחה של הענף. מחירי הגריטה משתנים, הם עשויים לנוע בין 200 ל-650 דולר לטון. בשנת 2008 ירדו המחירים לשפל. היום הם נעים סביר 431 דולר לטון.

ב-2010, בעקבות שני אירועים בהם הותקפה אפריקה סטאר על ידי פיראטים, פורסמה כתבה גדולה בנושא במוסף '7 ימים' של העיתון "ידיעות אחרונות", במסגרתה רואיינו בהרחבה רב-החובל של אפריקה סטאר ומנהל ניהול אוניות ורכש של "צים", דודו ארבל.

 


כתב מפקח אונייה, קצין מכונות ראשי שמעון אוזן. הכתבה פורסמה במגזין צים מספר 87, מרץ 2013, עמוד 40 עד 42. פורסם גם בספר "ימאים מספרים" של צבי לזר, 2016, עמוד 285 עד 288.

Container Ship scrapping (youtube.com)

תוכן עניינים
SeamanPhoto BLOG

כתבות נוספות

לוח שנה 2019

בלוח שנה העברי תשע"ט של צים נבחרו תמונות ימיות לאייר את דפי החודשים של לוח השנה. בשנה זו צים יצאה במסע פרסום של חשיפת החברה

קרא עוד »
מפקח אונייה

מפקח אונייה Marine Superintendent הוא תפקיד מקצועי בתעשייה הימית. האחריות העיקרית של מפקח אונייה היא לפקח ולנהל את הפעולות והפעילויות הקשורות לתפקוד בטוח ויעיל של

קרא עוד »
מדחף אונייה

מדחף אונייה Ship Propeller, בלעז 'פרופלור', הוא חלק גדול המשמש להנעת אונייה או ספינה במים. הוא המקביל למדחף של מטוס, אבל הוא פועל במדיום צפוף

קרא עוד »