צי הסוחר הישראלי
קציני הים

מפקח אונייה

מפקח אונייה Marine Superintendent הוא תפקיד מקצועי בתעשייה הימית. האחריות העיקרית של מפקח אונייה היא לפקח ולנהל את הפעולות והפעילויות הקשורות לתפקוד בטוח ויעיל של כלי השיט בים או בנמל. הם עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם רב-חובל Captain וקצין מכונות ראשי Chief Engineer של האונייה ועם בעלי האונייה, כדי להבטיח עמידה בתקנות ימיות בינלאומיות, מדיניות החברה ושיטות העבודה המומלצות בתעשייה. הם מפקחים על מערכת ניהול הבטיחות של כלי השיט ומבטיחים שכל נהלי הבטיחות והפרוטוקולים מבוצעים. הם גם עורכים ביקורות ובדיקות בטיחות קבועות כדי לזהות סיכונים פוטנציאליים ולהמליץ ​​לשיפור.

תפקידי מפקח

התפקידים הספציפיים של מפקח ימי עשוי להשתנות בהתאם לארגון ולאופי פעילותו. עם זאת, כמה תחומי אחריות נפוצים כוללים:

בדיקות וסקרים של כלי שיט: ביצוע בדיקות שוטפות של כלי השיט כדי להבטיח עמידה בתקני בטיחות ותפעול, זיהוי כל דרישות תחזוקה או תיקון, וארגון סקרים נחוצים.

תמיכה תפעולית: מתן הדרכה ותמיכה לאנשי ספינה, לרבות מפקדים, קצינים וצוות, בנוגע לתפעול כלי שיט, ניווט, פרוטוקולי בטיחות ונהלי תגובת חירום.

ציות ותקנות: הבטחת עמידה בתקנות ימיות בינלאומיות, כללי חברת הסיווג, דרישות מדינת הדגל ותקני התעשייה. זה כולל התעדכנות בשינויים בתקנות ויישום האמצעים הדרושים לעמידה בדרישות.

הערכת סיכונים וניהול: זיהוי סיכונים וסכנות פוטנציאליים הקשורים לתפעול כלי שיט ופיתוח אסטרטגיות לצמצום. זה עשוי להיות כרוך בפיתוח מערכות ניהול בטיחות, ביצוע הערכות סיכונים ויישום אמצעי מניעה.

חקירת תקריות: ביצוע חקירות של תקריות ימיות, תאונות או מצבים של כמעט פספוס כדי לקבוע את הסיבות השורשיות, זיהוי לקחים שנלמדו ויישום פעולות מתקנות למניעת התרחשויות עתידיות.

הדרכה ופיתוח: מתן הדרכה והכוונה לאנשי ספינה על היבטים שונים של תפעול כלי שיט, נהלי בטיחות ועמידה בתקנות.

תיעוד ודיווח: שמירה על רישומים ותיעוד מדויקים הקשורים לתפעול כלי שיט, בדיקות, סקרים, תקריות ופעילויות ציות. זה עשוי לכלול הכנת דוחות לבעלי עניין פנימיים וחיצוניים.

למפקחים ימיים יש בדרך כלל ניסיון רב בתעשייה הימית, לעתים קרובות לאחר ששימשו כיורדי-ים בעצמם. הם דורשים הבנה מוצקה של תקנות ימיות, תפעול כלי שיט, מערכות ניהול בטיחות ושיטות עבודה מומלצות בתעשייה. כישורי תקשורת יעילים, פתרון בעיות וקבלת החלטות חיוניים גם הם לתפקיד זה.

לסיום

מפקח אונייה הוא איש מקצוע בתעשייה הימית המפקח על תפעול כלי שיט מסחרי. המפקח אחראי להבטיח שכל פעולות כלי השיט תואמות לתקנות הבינלאומיים, הבטיחות ולתקני התעשייה. תפקידו של המפקח אונייה הוא לנהל את התפעול השוטף של כלי השיט. הם עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם פיקוד האונייה כדי להבטיח שכל ההיבטים של פעולת כלי השיט פועלים בצורה בטיחותית וחלקה.  מפקחי אונייה הם למעשה נציגי הבעלים של האונייה בפני פיקוד האונייה, הרשויות השונות, חברות הביטוח והסיווג ובפני מנהלי תפעול המסחרי של בעלי האונייה.

התפקידים העיקריים של מפקח

  • תכנון ותיאום תחזוקה ותיקוני כלי שיט.
  • ביצוע הערכות סיכונים ופיתוח אסטרטגיות לניהול סיכונים.
  • ניהול תקציבים והוצאות הקשורות לתפעול כלי השיט.
  • ניטור ביצועי כלי השיט והבטחת עמידה בתקנות איכות הסביבה.
  • פיתוח ויישום תוכניות הכשרה לאנשי צוות כלי השיט.
  • ביצוע חקירות ודיווח על תקריות או תאונות המתרחשות על סיפון כלי השיט.
  • תכנון ביצוע ופיקוח עליה אונייה למבדוק מתוכנן ותיקונים מתאונות להחזרת כלי השיט לפעילות.

למפקחים ימיים יש רקע בתעשייה הימית, עם ניסיון רב בעבודה על כלי שיט בתפקיד קצין מכונת ראשי. הם צריכים להיות בעלי כישורים רבים ועשויים גם להחזיק בתואר בתחום קשור כמו הנדסה ימית או אדריכלות ימית.

 


כתיבה: קצין מכונות ראשי שמעון אוזן, מפקח אוניות בחברת צים ינואר 2015,

כהכנה לכתיבה כתבה פיקוח אונייה שפורסם במגזין צים, גיליון 91 באפריל 2015. הובא לקריאה עבור אתר SeamanPhoto.

פיקוח אונייה

 

 

 

 

 

 

◊  במבט אישי: במסגרת עבודתי בצים כמפקח אונייה, התנסיתי בכל רזי המקצוע של כל סעיף בכתבה. החונכים שלי בתחילת הדרך היו המפקחים: קציני מכונות ראשיים רוני לוריאן, מאיר נבון, איציק קורנפלד, אהוד טלמור, נחמיה ענבר, שלמה מלכה, מיכאל סרברו  ורבי חובלים אלכס רובנשטיין ואבי אבוטבול. אסיר תודה אני להם.

תוכן עניינים
SeamanPhoto BLOG

כתבות נוספות

לוח שנה 2019

בלוח שנה העברי תשע"ט של צים נבחרו תמונות ימיות לאייר את דפי החודשים של לוח השנה. בשנה זו צים יצאה במסע פרסום של חשיפת החברה

קרא עוד »
מפקח אונייה

מפקח אונייה Marine Superintendent הוא תפקיד מקצועי בתעשייה הימית. האחריות העיקרית של מפקח אונייה היא לפקח ולנהל את הפעולות והפעילויות הקשורות לתפקוד בטוח ויעיל של

קרא עוד »
מדחף אונייה

מדחף אונייה Ship Propeller, בלעז 'פרופלור', הוא חלק גדול המשמש להנעת אונייה או ספינה במים. הוא המקביל למדחף של מטוס, אבל הוא פועל במדיום צפוף

קרא עוד »