צי הסוחר הישראלי
קציני הים

לזכרו של יוסף אביסטריס

יוסף אביסטריס ז"ל, שהיה ימאי מכונה של ה"מצדה"

נולד בישראל בשנת 1959. למד בבית -הספר "מבואות-ים" וסיים שירותו בצה"ל בדרגת סמל. החל להפליג כנגב. ב"מצדה" שירת כימאים מכונה.

הניח הורים, אחים ואחיות.

 

יוסי נולד במרץ 1959 כבן שישי למשפחה בת 8 ילדים. לימודיו היסודיים עברו בבי"ס היסודי הדתי "ישורון" בגדרה.

עם תום לימודיו היסודיים, החל ללמוד ב-1973 בבי"ס הימי "מבואות-ים" במכמורת במגמת מכונאות. סיום לימודיו ב-1976, הותיר לו שנה עד לגיוסו לצבא. ליוסי הייתה זו הזדמנות ראשונה אותה ניצל כדבר הברור והמובן מאליו לשרת על הים. הוא עשה זאת באונייה "שקמה" עד לגיוסו באפריל 1977.

את שירותו הצבאי עבר יוסי ברובו בחיל-הים ואת הנותר בחיל החימוש. הוא סיים את שירותו בדרגת סמל. לאחר שחרורו לא עמדה בפניו כלל השאלה : "לאן פניך מועדות ?" וכך שוב מצא את דרכו בים אך הפעם על האונייה "מצדה". בהפלגתו השלישית בלבד על אונייה זו מצא יוסי את מותו בנסיבות הטראגיות הידועות.

על קרקע ארץ זו הייתה הולדתו של יוסי. במושבה החקלאית גן-יבנה נולד, ועל ריחות הפרדסים שהקיפוה והמרחבים וכל מלוא העין גדל והיה לגבר. כבר בצעירותו בלטו ביוסי הניגודים, שיצרו יחד, דמות כה שלמה ומרתקת. מצד אחד, אהבה והקשר שהיו לו לקרקע ולמשפחתו, ומאידך, הכמיהה למה שמאחורי האופק. ויותר מכל סמל עבורו את מה שמעבר לאופק, הים על מרחביו האין-סיפיים ועל צפונותיו אותם כה שאף לפענח. כאבן שואבת, שאין גבול לכוחה, נמשך יוסי לים כל אימת שניתן היה. כשרק עמד על דעתו, ניתק, עם כל הקושי שבכך, מנוף משפחתו וצמיחתו והלך ללמוד בבי"ס ימי. גם בחופשותיו לא חדל יוסי להתרפק על הים והיה נוהג ללכת לשם שוב ושוב לעסוק בבישול ובשחייה ולספוג מלא הריאות מריחות הים וגליו.

יוסי היה מסור לאנשים הקרובים לו. הוא נולד לאב מבוגר, אשר בשנים האחרונות הורע מצב בריאותו מפאת גילו, אולם יוסי ניסה לסייע למשפחה ולאב כמיטב יכולתו, ובחופשותיו מהצבא ומההפלגות, נהג להקדיש לכך לא מעט מזמנו. גם לחברתו אהובה, עימה תיכן להינשא ולהקים משפחה, וליתר משפחתו, היה יוסי קשור בקשר עמוק אין זה פלא שאחיו הצעיר ראה בו דמות -הזדהות והחליט ללכת בדרכו ומצא אף הוא את דרכו אל הים.

בחודש מרץ נולד יוסי ובחודש מרץ טבע, ואפילו גופתו לא נמצאה. כאילו גם במותו סרב להיפרד מאהבתו הגדולה לים. וכאילו ביקש שינהגו בו על פי מנהג יורדי-הים הקדמונים שבמותם הורידו את גופותיהם למעמקי מצולות הים.

שמפחת אביסדריס

 


מתוך חוברת זיכרון של צים – לכ"ד הימאים שנספו באסון טביעתה של האונייה "מצדה", פורסם אפריל 1981.

חזרה לרשימת שמות הנספים

אהבתם? שתפו מאמר זה!