צי הסוחר הישראלי
קציני הים

לזכרו של רג'ב אידריס

רג'ב אידריס ז"ל, שהיה ימאי סיפון של ה"מצדה"

נולד בישראל בשנת 1933. החל להפליג ב-1974. היה מוכר כ"עלי". הדייג-הימאי- העכואי. ב"מצדה שירת כימאי סיפון.

הניח אח, אחיות, רעייה ושתי בנות.

 

עלי !

בים התיכון באחד מפינותיו המזרחיות, משתרע לו חוף יפה ורגוע. חופה של העיר חיפה בה גדל ועבד עד יומו האחרון. במרחק 20 דקות נסיעה מחיפה העיר, שוכן כפר עבלין בו נולד המנוח. את ימי נעוריו בילה רג'ב לאורך חופה של חיפה, ממנו שאב רג'ב את השקט הנפשי, הרגיעה והצניעות. קסמו של הים משך את רג'ב עד כדי שהשכיח ממנו את בית-הספר, את בית-אביו ואת קרוביו בעבלין. בסמטאות הנמל למד לדבר אנגלית, המספיקה לימאי בן זמנו וכאשר נפלה חיפה ב-48 מצאתי את רג'ב מהלך לאורך חופה של העיר עכו, ומשפחתו באה בעקבותיו. בנמל הוא נודע בשם עלי, על שם אביו. כאן עבד כדייג. נמל עכו אז היה ספק הדגים הראשון בארץ. וזאת הודות למספר התאגדויות של דייגים בעיר העתיקה של עכו, אשר עד 1965 הצליחו למשות מהים את מיטב דגין. רג'ב היה חלק נכבד בארגון החברתי של קבוצות הדייגים ומשיכתם למקצוע. מעולם לא חשב על עסקים וריווחים. לרג'ב מספיקות היו ההצלחות. למרות שהשכלתו היסודית, הצליח לעבור שני קורסים במכמורת. השתלמויות אלה העלו את קרנו בין חבריו הדייגים.

כאשר התמוטט ענף הדיג בעכו, חזר רג'ב לחיפה. שם נתקבל לעבוד כאיש צוות החוף בחברת "צים". אט-אט הוכיח את עצמו כאיש העבודה, בעל נשמה טובה והתקבל להפלגות בצי הסוחר של "צים". לאחר שכנועים רבים, הסכים רג'ב להקים את ביתו על היבשה. הוא התחתן והקים בית בכפר מולדתו – בעבלין, אך את הים לא עזב. הוא התחלק חצי-חצי.

בהפגה האחרונה קבל דימום בדרכי העיכול ואושפז, ובהפלגה שלפני אחרונה, סבל ממועקה בלב ואושפז. רג'ב הבריא ובקש לעלות שוב לים. בקשות משפחתו ורופאיו שירד ליבשה לא עזרו, אך הוא הבטיח לכולם שזו תהיה ההפלגה האחרונה. בן 48 היה, הניח אשה ושתי בנות : עביר בת 11 שנים וגדיר בת 5 שנים, מוחמד אחיו בן 35 ועד ארבע אחיות.

רג'ב עוד הספיק לומר "קדיש" על קבר הוריו, אך נבצר ממני לומר "קדיש" על קברו של אחי הנעדר, והסתפקתי באמירה תוהה על נשמה שמקום שכינתה לא ידוע.

במשך שבוע ימים, החל מ-8-3-1981, יום האסון, ישבנו יחד משפחתו, חבריו, ידידיו ומשפחת "צים" וחיכינו לאיזה נס שיבוא, אך כאשר בושש זה לבוא, ידענו שזו אכן הפעם האחרונה…

אני מבקש מאלוהי שייתן לי את הכוח והרצון להמשיך לתמוך במשפחת אחי רג'ב ז"ל ומנצל הזדמנות זו כדי להודות לכל חבריו ומוקירי זכרו ובמיוחד לחברת "צים" ושרותי הרווחה ואיגוד הימאים, אשר עמלו יום ולילה כדי להקל עלינו במצוקתנו הנוראה בכל הדרכים והצורות וממשיכים לתמוך עד עצם היום הזה. תודתנו.

אחיך מוחמד

 


מתוך חוברת זיכרון של צים – לכ"ד הימאים שנספו באסון טביעתה של האונייה "מצדה", פורסם אפריל 1981.

חזרה לרשימת שמות הנספים

אהבתם? שתפו מאמר זה!