צי הסוחר הישראלי
קציני הים

ללמוד מימאים

למילה ימאות או צי הסוחר יש ספקטרום הרבה יותר רחב מעבר לדמיונם של שוכני היבשה הנהנים מפירותיה. ימאות מושרשת בחיינו הרבה יותר עמוק ממה שאפשר לשאר.

כלכלות העולם בכללותן והמדינות ברחבי העולם עברו שינוי ים מאז הופעתו של סחר הספנות הבינלאומי. הפסלים והבניינים היפים שנבנו ברחבי העולם, האנרגיה של הנעת דלק והובלת המונים, חידושים עוצרי נשימה, פלאי טכנולוגיה, מזון, ביגוד ומכוניות שאנו עדים להם וחווים כיום הם תוצאה של עולם הספנות השיטתי והסטנדרטי.

דברים שניתן ללמוד מימאים

מאחורי הקלעים הללו לא ידועים סיפורים על כוח עבודה גדול של גברים ונשים – יורדי הים, שעובדים קשה מסביב לשעון כדי שספינותיהם הנושאות מטענים ומשלוחים שונים יועברו בבטחה ובזמן בפינה הנידחת ביותר של העולם. ספינות אלה מפליגות למקומות הרחוקות ביותר של כדור הארץ ולכן הן עמוד השדרה של כמה כלכלות הנשענות על ספנות ולוגיסטיקה.

ללא ספק, יורדי הים נהנו משיעור קומה חשוב מאז בריאתה והתפתחותה של האנושות. הספנות היא חבל ההצלה שעליו שגשגו כלכלות העולם ושרדו.

כפי שחקלאי זורע, משקה וקוצר יבול כדי להבטיח שמשפחתו ושאר העולם יוכלו לקיים את חייהם, באופן דומה, יורדי הים נושאים באחריות משאבי אנרגיה, מוצרי מזון ומוצרים מוגמרים לידיהם של כמעט כל תושב על פני האדמה הזו.                                   

אחווה ייחודית זו של החברה, המורכבת מאנשי מקצוע ההולכים לים, ממשיכה להתקיים מאז מאות השנים האחרונות, ופועלת ללא הפרעה לאורך שנים כדי לקיים, להפעיל ולהעצים את העולם.

עם זאת, יש הרבה יותר ממה שנדרש כדי להפוך לימאי. יש מעט תכונות שנמצאות אצל יורד ים שגורמות לו או לה להתבדל משאר העולם והן הכרחיות לניהול ההצגה. כמה דברים שהעולם יכול ללמוד מימאים הם:

למד להקריב

יורדי ים הולכים לים כדי להתפרנס בצורה מכובדת והם עושים זאת כדי להבטיח למשפחותיהם בבית שפע של בריאות טובה, חינוך ונוחות. למותר לציין שהם נתמכים ומוערכים על ידי משפחותיהם וחבריהם על כך. בעוד שאר ההמונים עסוקים בחגיגות החוגגות את חג המולד והשנה החדשה, ישנן ספינות המאוישות על ידי יורדי ים המנווטות על פני אוקיינוסים בתוך החשיכה המתפשטת לאורך קילומטרים כדי להבטיח שאספקה של סחורות ודלק תגיע בזמן כדי להאיר את בתיהם של עמיתים לעבודה.

יורדי ים מקריבים כמה אירועים חשובים של חייהם להיות בים, כך שאר העולם לא צריך לפספס את שלהם.

למד להיות דייקן יותר

במשלוח מסחרי כל דקה חשובה. סחר בינלאומי באמצעות אוניות כרוך במסגרות זמן ומחייב את האוניות להקפיד על לוחות הזמנים של הנמל ועל זמן ההגעה המשוער שלהן. רב חובל האונייה וקציניו לוקחים על עצמם את המשימה המייגעת הזו בכל האמצעים העומדים לרשותם. היום בים עבור כל יורד ים מתוכנן ביחס ללוח הזמנים של עבודתו ולעתים קרובות מתעוררים מקרי חירום בלתי צפויים, אך עדיין ידוע כי יורדי הים משלימים את מטרותיהם בתוך מועדים שנקבעו.

זה לא קל להפעיל מתקן ענק כמו ספינה בים עם דייקנות מרבית. אם יורדי ים יכולים להעריך זמן בתנאי העבודה הקשים ביותר, כך גם שאר העולם ביבשה יכול.

טיפוח חוסן

זה היה הלילה של יום העצמאות כאשר שני חניכים על סיפון ספינת אספקה במימי הודו היו מעורבים בחילוץ דיירים של אסדה בשדה חקר ימי. האסדה עלתה באש ולפני שהסיוע הספיק להגיע הצוות קפץ למים כדי להציל את חייהם. ספינת האספקה מהחוף התקרבה לחלץ את צוות האסדה במים למרות גלים גבוהים ורוח. בעודו מתקרב, אחד הניצולים נקלע למערבולת ונתקע במדחף של ספינת האספקה שהובילה בסופו של דבר למותו. שני החניכים שהיו עדים לתאונה זו נותרו קרים וחסרי תחושה למשך שארית החוזה שלהם והחליטו לעזוב את הים.

המאסטר שהיה מלח במשך זמן רב הניע אותם להחזיק מעמד ולא לוותר על הקריירה שלהם בים. זה עבד והחניכים עלו במהרה לרמות של קציני ניווט.

יורדי הים ידועים בנחישותם כשהם ממשיכים לקיים את המסחר בספינות למרות הימים הסוערים ביותר או המים שורצי הפיראטיות של מפרץ עדן וסומליה.

עבודה נגד כוחות הטבע בים היא קשה ביותר. תאונות ומצבי חירום מתרחשים לעתים קרובות. אבל יורד ים מאומן למצוא אומץ במצב הקשה ביותר האפשרי ולהתקדם. הים הוא מורה נהדר והימאים מכירים אותו היטב.

להיות יותר מסתגל

יורדי ים יכולים להיקרא כאחד מאנשי המקצוע המסתגלים ביותר בסביבה. בהיותם בעלי אופי גלובלי אמיתי, יורדי ים מערבים אנשים מכל תחומי החיים והתרבויות המטיילים, החיים ומתאמנים יחד. עובד בתנאי מזג אוויר קשים ובפינות נידחות ביותר בעולם שבהן קשיי שפה ותרבות נפוצים, יורד ים משלים בהצלחה את כל הפעולות הדרושות ללא דיחוי. כמעט לכל ימאי יש ניסיון בעבודה עם לפחות ארבעה או חמישה לאומים שונים מאז תקופת ההכשרה שלהם ועד שהוא / היא רוכשים דרגה בין הצוות או הקצינים. יורדי ים לא רק מפתחים את היכולת המדהימה הזו להסתדר זה עם זה בטווח כה קצר, אלא גם עובדים באופן פרודוקטיבי.

להיות אמיתיים וכנים

קהילת יורדי הים זכתה למספר שבחים לעיתים על שירותיהם הישרים והאמיתיים. בהיותו מעורב בהיבט המשפטי של הספנות המסחרית והתקנות על סיפון האונייה, כוח עבודה זה נשאר תמיד נאמן לעבודתם ולבעלי האוניות. שום פיתוי אחר מלבד משכורותיהם לא גרם להם לסטות מכוונותיהם הכנות להעביר את המטען שהם נושאים, לא משנה כמה יקר הוא.

למד להיות ידידותי יותר לסביבה

ימאות היא תחום עם כמה מהתקנות המחמירות ביותר בכל הנוגע להגנה על הסביבה. יישום מדיניות תכנית ניהול אשפה על הסיפון ואמצעים למניעת זיהום באמצעות דליפת דלק, מטמיעים אצל יורד הים את הנטייה הבסיסית והטבועה או ליתר דיוק מפתח חוש אזרחי משופר בהרבה לאגור אשפה ולא להשליך פסולת במקומות ציבוריים בזמן החוף או בבית במהלך חופשות.

ניתן להבחין ביורדי ים לחוף מתקדמים בזהירות לעבר פח אשפה ומשליכים את האשפה לתוכו כדי לשמור על סביבתם נקייה, דבר ששאר העולם צריך ללמוד בהקדם האפשרי.

למד להיות מאורגן ומחויב

דפוסי המסחר והנסיעות ברחבי העולם כרוכים בתיעוד רב אשר מתפתח שוב כמשימה שגרתית שבה יורד ים מודע היטב ונדרש לשמור על כל המסמכים שלו מאורגנים, מעודכנים ומסודרים. הרגל זה יורד אל תוך המשפחה גם דרך יורדי הים, ובזמן שהותם על החוף ניתן לראותם מאורגנים היטב עם כל תיעוד אחר למרות שאינו קשור לים.

למד להיות חסר פחד

 אנטריפ סוד, בחור בן 23 שנבחר לאימונים על סיפון ספינת סוחר עלה על מדרגות עלייה לאונייה עם פרפרים בבטנו. ליבו דפק מהר יותר עם כל צעד שעלה על המדרגות ופחד וחרדה בלתי נראים התגנבו פנימה כשהצטרף לאונייה הראשונה. החיים נראו הרבה ממושמעים ומקצועיים. זה היה מקום ללא שטויות והספינה התגלגלה והתנדנדה עם מזג האוויר. הוא הרגיש חולה ים במשך היומיים הראשונים והבטיח שלעולם לא יחזור שוב לים, אבל ככל שחלף הזמן והוא התיידד על הסיפון, הוא הבין בסופו של דבר שזו העבודה המושלמת שהוא רוצה – עבודה שאפשרה לו לראות מדינות שונות ולהכיר אנשים חדשים. הוא למד את האמנות להסתגל וליהנות כל כך מעבודתו עד כדי כך שכאשר נפרד לבסוף מהספינה הוא נישק אותה עם דמעות בעיניו. הוא ידע שהוא יישא עמו זיכרון לכל החיים באותו יום והים הניח את היסודות של קצין בהתהוות.

הים טיפח אותו מנער צעיר לאדון עם עצבים של פלדה שהתמודד עם כמה סופות וציקלונים במהלך הקריירה שלו והבטיח שצוות הספינה והמטען שלו בטוחים. 10 שנים חלפו מאותו יום ומתאמן אחר עולה על מדרגות האונייה באותה חרדה וקפטן אנטריפ סוד צופה בו מהגשר ברגשות מעורבים כשהוא מטפס במעלה המדרגות. ספנות היא אחד המקצועות המסוכנים ביותר ולימאים יש אומץ לשלוט בפחד הזה ולהיות שם בכל פעם שהחובה קוראת.

למד להישאר תוסס ומשפחתי

להיות בים במשך כמה חודשים עושה יורד ים קשור יותר עבור משפחתו וכתוצאה מכך הקשר מתחזק ככל שהשנים חולפות. גם המשפחה מכבדת את החלטתו להיעדר כמה חודשים כדי להבטיח חיים ממוקמים היטב בחברה. קרבה הדדית זו מביאה יותר כבוד ואמונה במוסד המשפחה. תוך כדי כך, יורדי הים לומדים לא רק לנהל את החיים האישיים אלא גם להתמודד עם החיים הקפדניים והמונוטוניים בים. יורד הים מאמין בהנאה מהרגע כי הוא יודע שזמנו על ספינה מסוימת קצר ולכן הוא משקיע את מירב המאמצים כדי להפיק ממנה את המיטב. יורדי ים הם אנשים ברי מזל שלמדו איך להתמודד עם לחץ בחיים, איכות שגם שאר העולם צריך ללמוד.

בסופו של דבר, צי הסוחר הוא הרבה מעבר לביטוי הנפוץ "הפלגות ארוכות בים וחופשות ארוכות ביבשה" או למיתוסים עתיקי היומין שיש לאנשים עליהם. אם הספינות השולטות במים יגיעו למצב דומם, העולם ייבלע בתוהו ובוהו, חושך ורעב תוך זמן קצר.

לסיום

הגיע הזמן להבין ולהעריך את התפקיד העקיף שממלאים הימאים בחיים משגשגים ומזינים בכל רחבי העולם, הנושאים כ-90 אחוז מהסחר העולמי בנפח ו -70 אחוז לפי ערך. אפשר לומר בצדק – כשהשמש שוקעת יורד הים עומד גבוה ואיתן מעל האופק ומחזיק את החבטה כדי לוודא שלהבת החיים תמשיך לבעור בהירה כתמיד.

 


כתב: Chief Officer Abhishek Bhanawat באוקטובר 2021, באתר MarineInSight. תרגום ועריכה: קצין מכונות ראשי שמעון אוזן, במרס 2023 עבור אתר Seamanphoto

אהבתם? שתפו מאמר זה!