צי הסוחר הישראלי
קציני הים

מכשירי ניווט באונייה

  אוניות סוחר מצוידות במגוון מכשירי ניווט על מנת להבטיח ניווט בטוח ויעיל בים. מכשירים אלו מסייעים לצוות האונייה לקבוע את מיקומו של כלי השיט, לנתר את תנועתו, להימנע ממכשולים ולעמוד בתקנות הימיות הבינלאומיות. ממכשירי הניווט החיוניים באוניית סוחר ותפקידיהם כוללים:

מכשירי ניווט עיקריים 

GPS – מערכת מיקום גלובלית. Global Positioning System

GPS היא מערכת ניווט מבוססת לווין המספקת מידע מיקום מדויק במונחים של קו רוחב ואורך. הגי-פי-אס עוזר לצוות האונייה לקבוע את מיקומה המדויק של כלי השיט, לעקוב אחר מסלולו ולתכנן את המסע ביעילות.

 

ECDIS – תצוגת תרשים אלקטרוני ומערכת מידע. Electronic Chart Display and Information System

ECDIS מציג תרשימים ניווט אלקטרוניים ומשלב נתוני ניווט בזמן אמת מחיישנים שונים כדי לספק תמונת ניווט מקיפה. ה"אדקיס" הוא מסייע בתכנון מסלול, הימנעות מהתנגשות ומספק מידע על סכנות ניווט בקרבת מקום.

 

 

RADAR זיהוי רדיו וטווחים

מכ"ם משתמש בגלי רדיו כדי לזהות נוכחות ומרחק של כלי שיט אחרים, מסות יבשה וחפצים, אפילו בתנאי ראות גרועים. ה"ראדר" עוזר בהימנעות מהתנגשות, ניטור דפוסי מזג אוויר וזיהוי ציוני דרך ניווט.

 

AIS מערכת זיהוי אוטומטית. Automatic Identification System

AIS היא מערכת מעקב המאפשרת לאוניות לשדר ולקבל מידע על כלי שיט, כגון זהות, מיקום, מסלול ומהירות. האה-אי-אס משפר את המודעות למצב על ידי מתן נתונים בזמן אמת על כלי שיט קרובים, מסייע בהימנעות מהתנגשויות וניהול תנועה.

 

Gyrocompass ג'ירוקומפאס

ג'ירוקומפאס מספק לאונייה מידע כיוון מדויק על ידי ניצול סיבוב כדור הארץ. הג'ירו חיוני לקביעת הכיוון האמיתי של הספינה, שהוא חיוני לניווט מדויק.

 

 

מצפן מגנטי

המצפן המגנטי משתמש בשדה המגנטי של כדור הארץ כדי לספק את הכיוון המגנטי של האונייה. מצפן מגנטי משמש כגיבוי ל-gyrocompass והוא שימושי במיוחד אם יש בעיות במערכות ניווט אלקטרוניות.

 

 

 

Echo sounder מד עומק

מכשיר זה מודד את עומק המים מתחת לגוף האונייה. הוא מסייע בהימנעות ממים רדודים ומספק מידע למעבר בטוח בנמלים ובערוצים צרים.

 

מד מהירות

מד המהירות מודד את מהירות האונייה במים. הוא חיוני לחישוב זמן ההגעה המשוער של כלי השיט, צריכת הדלק ועמידה בתקנות המהירות.

 

מכשירי מזג אוויר

מכשירי מזג אוויר באונייה כוללים מדי רוח למדידת מהירות וכיוון רוח, ברומטרים למדידת לחץ אטמוספרי ומדחום למדידת טמפרטורה אוויר. הם משמשים  לניטור תנאי מזג האוויר, חיוני לניווט בטוח ולתכנון מסלול.

תרשימים ופרסומים

למרות שאינו מכשיר כשלעצמו, תרשימי נייר עדכניים, פרסומים ימיים ונתוני תרשים דיגיטליים הם קריטיים לניווט בטוח. הם מספקים מידע חיוני על מאפייני החוף, עומקים, עזרי ניווט וסכנות פוטנציאליות. חשוב לציין שאוניות סוחר מודרניות מסתמכות רבות על מערכות ניווט אלקטרוניות, אך הן גם מקיימות שיטות ניווט מסורתיות ונושאות מפות נייר כגיבוי למקרה של תקלות טכניות. בנוסף, הצוות חייב להיות מאומן בשימוש במכשירי ניווט אלה ביעילות ולהיות בקיא בטכניקות ניווט מסורתיות כדי להבטיח את בטיחות כלי השיט והצוות שלו.

עזרי ניווט נוספים

מחזירי רדאר

אלו הם מכשירים פסיביים שנועדו לשפר את חתך המכ"ם של אונייה, מה שהופך אותו לגלוי יותר על מסכי המכ"ם של ספינות אחרות. הם משפרים את יכולת הזיהוי של כלי שיט קטנים יותר, במיוחד במים צפופים.

מקלט Navtex

מערכת Navtex מקבלת אזהרות ניווט ומטאורולוגיות, תחזיות ומידע ימי דחוף אחר באמצעות אותות רדיו. זה עוזר לצוות להישאר מעודכן לגבי מידע חשוב בנושא ניווט ובטיחות.

EPIRB – משואה רדיו המציין מצב חירום

EPIRBs הם משואות מצוקה שכאשר מופעלות, משדרות אות מצוקה עם מיקום כלי השיט לרשויות החיפוש וההצלה. הם חיוניים מאוד להתרעת צוותי חילוץ במקרה של מצבי חירום כמו טביעה או נטישת אונייה.

SART משדר חיפוש והצלה

SARTs הם משדרי מכ"ם המגיבים לאותות מכ"ם עם השתקפות ייחודית, המסייעים בזיהוי רפסודות הצלה או כלי חילוץ אחרים. הם משפרים את סיכויי החילוץ על ידי סיוע לצוותי חיפוש והצלה לאתר ניצולים.

GMDSS – Global Maritime Distress and Safety System

ציוד GMDSS כולל מכשירי רדיו VHF, מכשירי רדיו MF/HF, מערכות תקשורת לווייניות Inmarsat ועוד, המבטיח תקשורת יעילה במצוקה.

צילום: שמעון אוזן, 2014 ביקורת מפקח, אונייה "דובי-סטאר" אקס "צים קוריאה"

 


כתיבה: קצין מכונות ראשי שמעון אוזן, ספטמבר 2023, עבור אתר SeamanPhoto

◊  במבט אישי – החומר בכתבה מבוסס על דפי הכנה באנגלית שהכנתי לעצמי לפני כניסתי לתפקיד מפקח אונייה Superintendent בחברת צים. במסגרת עבודתי בצים כמפקח אוניות, היינו באופן סדיר בודקים ומתאמים טיפולים ובדיקות למכשירי ומערכות ניווט באוניות בנמלים על ידי בתי מלאכה מוסמכים כנדרש.

 

תמונה: מהמדיה החברתית פס-בוק
אהבתם? שתפו מאמר זה!