צי הסוחר הישראלי
קציני הים

טקס השקת אונייה

טקס השקת אונייה, הוא אירוע מסורתי מרגש המציין את ההשקה הרשמית של כלי שיט חדש. הוא מהווה אבן דרך משמעותית בתהליך בניית האונייה ובדרך כלל מלווה בחגיגות. בעבר, טקס השקת האונייה היה ביום הורדת האונייה למים ממספנת הבניה. השקת אוניה, כמו לידתה של אונייה, הוא תמיד מאורע משמח, רבים מאתנו, קציני צי הסוחר הישראלי, השתתפו בהשקת אוניות רבות של צי הסוחר הישראלי, לקראת הפלגות הבכורה של האוניות.

טקס ההשקה

בשנים האחרונות, היות והורדת וציפה אונייה גדולה למים נהפך לפעולה הנדסית מורכבת, נוהגים לקיים את טקס ההשקה כשהאונייה כבר במים ברציף המספנה. ביום הטקס מתאספים אורחים ומכובדים, לרבות מנהלי ועובדי המספנה, נציגי החברה בעלת האונייה, פקידי ממשל צוות הימאים להפלגת הבכורה ומוזמנים אחרים מגיעים ליד חרטום האונייה כדי לחזות באירוע. הטקס מתחיל בנאומים וברכות של אנשים שונים הקשורים לבניית האונייה, כגון מנהלי מספנה, קציני ים או בכירי חברה הספנות. הם עשויים להדגיש את חשיבות האירוע ולהודות במאמצים של בוני האוניות.

ניפוץ בקבוק השמפניה

טקס ההשקה הוא אירוע חגיגי רב משתתפים כמקובל ולפי כללי המסורת הימית שבשיאו הגברת המשיקת מנפצת בקבוק שמפניה על חרטום האונייה, וחושפת את שם האונייה. ברגע שבקבוק השמפניה נשבר, הרגע הזה מלווה במחיאות כפיים ותרועות מהנוכחים על רקע צופר האונייה שפועל ארוכות. הגברת המשיקה מברכת את צוות האונייה להפלגות צלחות ובטוחות. ברכה לשלומה, ביטחונה ומזלה של האונייה החדשה והימאים שיפליגו בה.

שבירת בקבוק השמפניה, נחשבת הטבילה הראשונה של האונייה, בו שבפעם הראשונה שחרטום האונייה בה במגע עם נוזל לפני ציפתה בים. כאמור, טקס ההשקה בעבר היה נערך ביום הורדת האונייה למים. בקבוק שמפניה מנופץ אל חרטום כלי השיט תמיד על ידי אדם ייעודי. על פי המסורת זו תמיד אישה. במדיניות חברת "צים" אילו תמיד נשים של עובדי או ימאי החברה ולא משנה מה הייתה דרגתם. מעשה זה מסמל מזל טוב והפלגות בטוחות לכלי השיט ולצוותו.

כאמור, אמונה סביב ההשקה של ניפוץ בקבוק שמפניה על חרטומה בעת קריאת שמה או השקתה למים נועד לגרום לכך שמזלה של האונייה שנולדה יהיה מוצלח וטוב לאורך כל חייה.

חשוב לציין שהפרטים והמנהגים הספציפיים של טקס השקת ספינה יכולים להשתנות בהתאם למסורות התרבותיות, סוג כלי השייט והמדינה בה הוא מתרחש.

 


כתיבה: קצין מכונות ראשי שמעון אוזן, יוני 2023, עבור אתר SeamanPhoto

לצפייה – אלבום תמונות השקת אונייה

◊ במבט אישי – קריאה נוספת כתיבתי: איש צוות באונייה חדשה

 

 

אהבתם? שתפו מאמר זה!